تینت، شبکه فناوری و نوآوری ایران که بستری برای هم‌افزایی و همکاری میان اعضای زیست‌بوم نوآوری ایران به شمار می‌رود، برای برطرف کردن یکی از مهم‌ترین نیازهای موجود در این فضا، یعنی تامین نیروی انسانی همچون سال‌های گذشته با کمک کارگزار استراتژیک و راهبردی خود "آزمون استخدام بخش خصوصی" نسبت به فراهم کردن بستری مناسب برای اتصال نیروی کار متخصص و کارآزموده به شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور، شرکت‌های نوپا، نوآور و استارتاپ‌ها که نیاز به نیروی کارآمد دارند، اقدام کرده است. چهارمین دوره آزمون استخدامی بخش خصوصی در سال 1399 با نظارت و همکاری شبکه فناوری و نوآوری ایران (تینت) برگزار شد. در جهت شفافیت هرچه بیشتر و بهبود تجربه برگزاری برای دوره پنجم آزمون، به روال ادوار قبل گزارش و آمار عملکردی و میزان رضایت شرکت‌کنندگان بررسی، تجمیع و در ادامه توسط تینت منتشر شده است.

 

آمار داوطلبان ثبت‌نام شده

تعداد کل داوطلبان چهارمین دوره آزمون استخدامی بخش خصوصی، 90666 نفر بوده است که از این میان، تعداد 71729 نفر مرحله تکمیل ثبت‌نام را نیز پشت سر گذاشته و اطلاعات تکمیلی خود را وارد کرده‌اند.

 

گزارش عملکرد چهارمین دوره آزمون استخدامی بخش خصوصی

 

همچنین آمارهای پراکندگی جنسیتی نیز نشان می‌دهد حدود 60 درصد از داوطلبان را آقایان و 40 درصد را خانم‌ها تشکیل داده‌اند. 

 

گزارش عملکرد چهارمین دوره آزمون استخدامی بخش خصوصی

 

روند انجام آزمون و بررسی نقاط تمایز با سایر آزمون‌های استخدامی

یکی از نقاط تفاوت و برتری آزمون استخدامی بخش خصوصی نسبت به سایر شیوه‌های برگزارشده، ارزیابی شخصیتی و بررسی قابلیت‎های روانشناختی و مهارت‌های نرم در کنار بررسی مهارت‌های تخصصی و سخت‌افزاری است. به همین ترتیب، داوطلبان پیش از شرکت در آزمون‌های تخصصی، چندین مرحله از جمله انجام آزمون‌های شخصیت‌شناسی (NEO، Disc، MBTI)، علاقه‌مندی شغلی (My Next Move) و هوش هیجانی (Bar-On) را پشت سر گذاشته‌اند تا بنابر نتایج به‌دست آمده، متناسب با ظرفیت‎ها، استعدادها، علایق و توانایی‌های خود بهترین و مناسب‌ترین رد‌ه‌های شغلی را برگزینند. بنابراین برای هر داوطلب بر اساس داده‌های واردشده به طور متوسط 80 صفحه تحلیل و راهنما منتشر شد و در دسترس کارجویان قرار گرفت که در مجموع بیش از 7 میلیون صفحه راهنمای شغلی برای کل داوطلبان تولید، منتشر و در اختیار آنها قرار گرفت. آمار حاصل از رضایت داوطلبان نشان می‌دهد که این مرحله با اقبال عمومی مواجه شده و افراد این اطلاعات را برای انتخاب مسیر شغلی خود متناسب با ظرفیت‌ها و توانایی‌هایشان موثر دیده‌اند، زیرا میزان رضایت از راهنماهای شغلی بیش از 80 درصد برآورد شده است.

همچنین جمع‌آوری اطلاعات موثر از داوطلبان، نظیر دلایل ترک یا پایان شغلی قبلی، در مراحل ثبت‌‎نام آزمون استخدامی بخش خصوصی می‌تواند راه را برای تحلیل‌های کاربردی و راهگشا در حوزه منابع انسانی باز کند. برای مثال مطابق آمار عدم پیشرفت شغلی و عدم رضایت از شرایط مالی شرکت از مهم‌ترین دلایل قطع همکاری داوطلبان با مشاغل قبلی خود بوده است.

 

گزارش عملکرد چهارمین دوره آزمون استخدامی بخش خصوصی

 

بررسی و تعیین مهارت‌های تخصصی

بعد از انجام آزمون‌های شخصیت‌شناسی و مهارت‌های نرم، داوطلبان در آزمون‌های تخصصی به‌صورت آنلاین شرکت کرده‌اند تا متناسب با رده‌های شغلی انتخاب‌شده، میزان مهارت‌های لازم سنجیده و ارزیابی شود.

اعداد و ارقام نشان می‌دهند که رشته‌های مهندسی و مالی، اداری، حقوقی با بیش از 50 درصد درخواست از سمت داوطلبان به‌عنوان رده‌های شغلی پرطرفدار شناخته شده‌اند. پنجاه درصد دیگر تقاضاهای شغلی نیز به حوزه‌های هنر، مدیریت، سلامت، فنی و اجرایی، خدمات، فناوری و اطلاعات و بازاریابی و فروش اختصاص یافته است که به تفکیک درصد، تعداد متقاضیان و تعداد رده‌های شغلی در نمودار زیر قابل مشاهده است:

 

گزارش عملکرد چهارمین دوره آزمون استخدامی بخش خصوصی

 

در مرحله سنجش مهارت‌های تخصصی، داوطلبانی که در هر مهارت بیش از 85% شایستگی را از آن خود کرده‌‌اند، بر اساس تعداد مهارت‌های احرازشده در چهار دسته اصلی قرار گرفتند: صفر مهارت، یک مهارت، دو مهارت، سه و بیشتر مهارت. بدیهی است که بر اساس تعداد مهارت، تعداد فرصت‌های دعوت به کار و همچنین حقوق پیشنهادی افزایش می‌یابد.

 

گزارش عملکرد چهارمین دوره آزمون استخدامی بخش خصوصی

 

در مجموع بیش از 37000 نفر از برگزیدگان چهارمین آزمون استخدام بخش خصوصی، از طرف قریب به 3100 شرکت و موسسه تجاری، صنعتی و فناور بخش خصوصی دعوت به کار شده‌اند که اسامی و مشخصات آن‌ها به‌زودی در گزارش عملکرد آزمون استخدام بخش خصوصی منتشر خواهد شد. بررسی کارنامه‌ها شغلی افراد معرفی‌شده نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد این افراد که از حداقل سه مهارت برخوردار بوده‌اند، به شرکت‌های خصوصی صنعتی، تجاری و فناور معرفی شده و عموما از سوی ایشان دعوت به کار شده‌اند.

همچنین پس از برگزاری آزمون، برای تمام شرکت‌کنندگان بر اساس نتایج آزمون‌ها، کتاب کارنامه راهنمای شغلی تدوین و در اختیار قرار گرفت که به هر داوطلب به‌صورت جداگانه کمک می‌کند که بر اساس توانایی‌ها و استعدادهای فردی و شایستگی‌های شغلی خود نسبت به تقویت نقاط ضعف و ارتقا مهارت‌هایش اقدام کند.

 

میزان رضایت از برگزاری چهارمین آزمون استخدامی بخش خصوصی

نتایج نظرسنجی سراسری و آنلاینی که در خصوص رضایت داوطلبان از نحوه برگزاری و خدمات‌رسانی چهارمین دوره آزمون استخدام بخش خصوصی صورت‌گرفته، نشان‌دهنده رضایت حداکثری شرکت‌کنندگان از فرایندها و مراحل مختلف آزمون است که به تفکیک در نمودار زیر قابل مشاهده است:

 

گزارش عملکرد چهارمین دوره آزمون استخدامی بخش خصوصی

 

شایان ذکر است همانند برگزیدگان بنیاد ملی نخبگان، برای برگزیدگان چهارمین دوره آزمون استخدام بخش خصوصی نیز امکان عضویت در شبکه فناوری و نوآوری ایران (TINet) فراهم گردیده است و این عزیزان می‌توانند از تسهیلاتی چون اخذ امریه یا پروژه جایگزین خدمت در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، دریافت بیمه تکمیلی، تسهیلات مربوط به کسب‌وکار و کارآفرینی، فضای کار اشتراکی، تسهیلات آموزشی و مهارت‌افزایی و ... بهره‌مند شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: