از شیوه‌های رهبری از راه دور، برقراری ارتباط شفاف با کارمندان، توضیح اهداف، استفاده از تکنولوژی مناسب و برقراری ارتباطات دوستانه بین افراد گروه است. رهبران دورکار نباید از افراد توقع بیش‌ازحد داشته باشند و باید وظایف را به‌صورت عادلانه تقسیم کنند.

کارمندان دورکار، روز کاری خود را کاملا متفاوت با کسانی که در محیط‌های اداری هستند، می‌گذارند؛ بنابراین برای ترغیب و تشویق آنها به انجام امور، باید شیوه مدیریت متفاوتی اتخاذ کنید. مدیریت از راه دور یک چالش بزرگ بوده و همانند دیگر سبک‌های رهبری و رویکردهای مدیریتی مدام در حال پیشرفت است.

 امروزه رهبران دورکار روش‌ها و ابتکارهای جدیدی برای این شیوه از مدیریت اتخاذ می‌کنند؛ برای اینکه بتوانید یک رهبر دورکار موفق باشید باید شیوه رهبری از راه دور را بیاموزید و بایدها و نبایدهای آن را مدنظر داشته باشید. در این مقاله پیرامون این موضوع خواهید خواند.

 

شیوه رهبری از راه دور

 

بایدهای رهبری از راه دور

  • برقراری ارتباط شفاف و مؤثر

ارتباطات، هسته مرکزی در شیوه رهبری از راه دور است و ارتباط موفق مدیر و کارمندان می‌تواند بر موفقیت یک پروژه تأثیر فراوانی بگذارد. در زمان دورکاری، مدیر باید دستورالعمل‌ها و انتظارات خود را کاملا شفاف و واضح مطرح کند تا وظایف برای همه افراد تیم قابل فهم و روشن باشد.   

علاوه‌براین در شیوه رهبری از راه دور، مدیر باید روشی ساختاریافته برای برقراری ارتباط با کارمندان داشته باشد؛ به‌عنوان مثال مدیر می‌تواند بعد از هر روز کاری، شرحی از وظایف روز آینده را برای کارمندان ارسال کند.

  • توضیح اهداف

مدیر باید چشم‌اندازها و اهداف پروژه را با گروه درمیان بگذارد و به آنها اجازه دهد تا دیدگاه‌ها و نظراتشان را مطرح کنند. مشارکت و همفکری موجب می‌شود که کارمندان دانش خود را در زمینه یک هدف مشخص افزایش داده و روی نتیجه تمرکز کنند.

  • قدرانی کردن از کارکنان

یکی از مهم‌ترین نکات در شیوه رهبری از راه دور، نشان دادن قدردانی و تشکر کردن از کارمندان است؛ این کار موجب می‌شود که افراد احساس ارزشمند بودن داشته باشند و کارها را با دقت و اشتیاق بیشتری انجام دهند.

  • ایجاد محدودیت‌ها و تعیین وظایف

اغلب مدیران دورکار با تصور این‌که کارمندان در خانه اوقات فراغت بیشتری برای انجام امور دارند، وظایف زیادی را به آنها محول می‌کنند. این امر موجب از بین رفتن تمرکز و کاهش بهره‌وری افراد می‌شود. در رهبری از راه دور، باید وظایف مشخصی را به‌عهده کارکنان بگذارید و زمانی را برای استراحت و انجام کارهای فردی آنها اختصاص دهید.

  • استفاده از تکنولوژی مناسب

برقراری ارتباط و نظارت بر پیشرفت انجام کارها، مهم‌ترین اصل در رهبری از راه دور است؛ به همین جهت رهبری از راه دور کاملا وابسته به فناوری و تکنولوژی بوده و مدیران دورکار باید از ابزار مناسب برای برقراری ارتباط و مدیریت گروه استفاده کنند. استفاده از فناوری مناسب موجب تسهیل روند مدیریت و افزایش بازده افراد می‌شود.

  • برقراری تعاملات دوستانه

در محیط اداری، کارمندان امکان برقراری ارتباط و وقت‌گذرانی با همکارانشان را دارند؛ دورکاری موجب انزوای افراد می‌شود، بنابراین مدیر باید زمان‌هایی برای گفتگوی دوستانه و تعامل افراد گروه اختصاص دهد. رهبران دورکار باید با خلاقیت و ابتکار عمل، زمان مشخصی را برای استراحت و ارتباطات دوستانه تعیین کنند، این کار موجب بالا رفتن روحیه همبستگی و بازده کارمندان می‌شود.

  • توانمندسازی افراد گروه

معمولا بازده افراد در زمان دورکاری بیشتر است زیرا آنها قبل از گرفتن دستورات، اقدام به انجام کارها و وظایف می‌کنند. شما به‌عنوان مدیر باید توقعات و انتظارات خود را به کارمندان بگویید و به آنها اجازه دهید تا در مورد چگونگی انجام وظایف، انتخاب‌هایی داشته باشند. با اتخاذ این اصل در شیوه رهبری از راه دور، می‌توانید بازده افراد را افزایش داده و دستیابی به هدف را تضمین کنید.

  • گرفتن گزارش روزانه

برخی از مدیران در زمان دورکاری، احساس می‌کنند که افراد وظایفشان را به‌خوبی انجام نمی‌دهند. برای برطرف شدن این مشکل بهتر است در پایان هر روز کاری، گزارشی از عملکرد افراد دریافت کنید.

  • توجه به سلامت روان کارکنان

سلامت روان کارمندان باید همیشه در اولویت قرار بگیرد؛ اغلب افراد در زمان دورکاری دچار استرس و افسردگی می‌شوند و شما به‌عنوان مدیر باید علائم را تشخیص داده و در صدد رفع آنها اقدام کنید. ابراز همدردی، اختصاص دادن زمان استراحت، تشویق و ترغیب کارمندان و در صورت لزوم کمک گرفتن از متخصصان، می‌تواند در این زمنیه مؤثر باشد.

 

رهبری از راه دور چیست؟

 

نبایدهای رهبری از راه دور

  • تمرکز بیش‌ازحد روی مشکلات

در صورت بروز مشکل، ابتدا منشأ و دلیل آن را شناسایی کرده و در اسرع وقت به حل آن اقدام کنید. تمرکز بیش‌ازحد روی مسائل و مشکلات موجب می‌شود که نتوانید راه‌حل مناسب را پیدا کنید. فراموش نکنید که شما و کارمندانتان یک تیم هستید؛ بنابراین در یافتن راه‌حل با آنها مشورت کرده و نظراتشان را جویا شوید.

  • عدم پیگیری مکرر

در زمان دورکاری از پیگیری مداوم امور خودداری کنید؛ این کار موجب افزایش استرس و تنش می‌شود. برای برنامه‌ریزی دقیق و زمان‌بندی کارها، زمان‌های مشخصی را در روز برای ارائه دستورات و دریافت گزارش‌های کاری تعیین کنید.

  • توقع بیش‌ازحد از کارمندان

دورکاری به این معنی نیست که کارمندان باید تمام روزهای هفته به‌صورت بیست‌وچهار ساعته در اختیار شما باشند؛ یکی از مهم‌ترین نکات در شیوه رهبری از راه دور این است که خارج از وقت اداری از ارسال ایمیل و پیام خودداری کنید. شما به‌عنوان مدیر باید به زندگی خصوصی افراد و زمان استراحت آنها احترام بگذارید و آنها را به استراحت و خوش‌گذرانی در روزهای تعطیل تشویق کنید. این امر موجب بالا رفتن بهره‌وری افراد می‌شود.

  • عدم تقاضای اضافه‌کاری

اغلب کارمندان دورکار، زمان بیشتری را نسبت به کارمندان حضوری، به انجام وظایف خود اختصاص می‌دهند. مدیران دورکار بهتر است به‌جای تشویق افراد به کار بیشتر آنها را به انجام هوشمندانه و مؤثر وظایف ترغیب کنند.

  • توزیع نادرست وظایف

یکی از نبایدهای شیوه رهبری از راه دور، توزیع ناعادلانه وظایف است؛ شما باید افراد گروه را بشناسید و بر اساس توانایی هر فرد، مسئولیت مشخصی به او بدهید. این امر موجب بالا رفتن روحیه کار گروهی و جلوگیری از بروز اختلافات می‌شود.

  • خودداری از تغییر مداوم نرم‌افزارها

تکنولوژی مدام در حال پیشرفت است و هر روز نرم‌افزارهای جدیدی به بازار عرضه می‌شوند؛ در زمان دورکاری استفاده از تکنولوژی اهمیت زیادی دارد. مدیران دورکار باید بهترین استراتژی و مناسب‌ترین بستر را برای انجام کارها انتخاب کنند و به کارمندان در مورد نحوه استفاده از نرم‌افزارهای خاص آموزش دهند؛ این امر موجب افزایش بهره‌وری و بالا رفتن روحیه همکاری در افراد می‌شود.

  • عدم توجه به روحیه افراد گروه

کارمندان در زمان دورکاری بیشتر در معرض انزوا قرار دارند؛ مدیران دورکار باید با افراد به‌صورت فردبه‌فرد جلسه داشته باشند و پیرامون وظایف و مشکلات آنها صحبت کنند. به‌منظور برقراری ارتباط مؤثر و افزایش روحیه همکاری، بهتر است گاهی جلسات حضوری برگزار کنید. به کارمندان فرصت ابراز عقیده و ارتباط با گروه را بدهید؛ این امر موجب می‌شود که افراد احساس مفید بودن داشته باشند و با روحیه بهتری وظایف خود را انجام دهند.

سخن پایانی

رهبری گروه از راه دور، کاری دشوار است و مدیران موفق کسانی هستند که روش‌های درستی را در این زمینه اتخاذ می‌کنند. اصول مهم در شیوه رهبری از راه دور، انعطاف‌پذیری، درک متقابل و توجه به کارمندان هستند. در زمان دورکاری، مدیر باید با کارمندان ارتباط مؤثری داشته باشد و نظرات آنها را جویا شود.

قدردانی کردن، برقراری تعامل بین اعضای گروه، توضیح اهداف، زمان‌بندی و پیگیری دقیق از جمله بایدهای مدیریت در زمان دورکاری هستند. یک مدیر موفق به روحیه افراد توجه کرده و از آنها توقع کار بیش‌ازحد ندارد. با در نظر گرفتن بایدها و نبایدها در زمان دورکاری، شما می‌توانید تیم را به‌درستی هدایت کرده و به اهداف خود دست یابید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: