شکست، می‌تواند عاملی برای شروع دوباره باشد. بعد از تجربه‌های ناموفق، در ابتدا باید به خود زمان داده و به بررسی دقیق عوامل شکست بپردازید؛ سپس با برنامه‌ریزی دقیق و کمک گرفتن از دیگران در راهی جدید قدم بگذارید.

موفقیت و عدم موفقیت، دو قطب مخالف زندگی همه افراد است. همه ما به موفق شدن فکر می‌کنیم، اما باید بپذیریم که شکست هم بخشی از زندگی است و می‌توان تجربه آن را به موفقیت تبدیل کرد. در طول تاریخ نمونه‌های بسیاری از رهبران شکست‌خورده ، پروژه‌های ناموفق و سازمان‌های ورشکسته به چشم می‌خورد و نوع برخورد آنها با عدم موفقیت و شکست، می‌تواند درس‌هایی به ما دهند. در ادامه درس‌هایی از شکست برای رهبران ذکر خواهد شد.

 

شکست کسب و کارها

 

  • شکست پایان راه نیست

برخی از افراد فکر ‌می‌کنندکه شکست پایان راه است، اما نباید بگذارید این احساس به شما غلبه کند. فراموش نکنید که تسلیم شدن به معنای شکست واقعی است؛ بنابراین به تلاش خود ادامه دهید و راه‌های جدید را انتخاب کنید. سعی کنید شجاع باشید و از مشکلات عبور کنید.

  • به خود زمان بدهید

بعد از تجربه شکست، احساس اضطراب و افسردگی کاملا طبیعی است. این موضوع نشان‌دهنده ضعف شما نبوده و پاسخ طبیعی مغز به شکست محسوب می‌شود. برای بهبودی خود به زمان و برنامه‌ریزی درست نیاز دارید. بعد از تجربه شکست به خود فرصت داده و سپس با آرامش برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کنید.

  • با خود صادق باشید

به عقیده روانشناسان بعد از یک اتفاق استرس‌زا و ناگهانی، مغز واکنش «گریز یا تدافعی» به خود می‌گیرد. به انتقادها و بازخوردها گوش دهید و سعی کنید چیزهای جدیدی یاد بگیرید. هنگام تجربه شکست، فروتنی و صداقت به شما کمک می‌کند که برای بهبود عملکرد و اعمال تغییرات اقدام کنید.

  • از دیگران کمک بگیرید

اگر با خود صادق باشید، متوجه می‌شوید که همه چیز را نمی‌دانید و می‌توانید از دیگران کمک بگیرید. همکاران، دوستان و خانواده گزینه‌های خوبی هستند؛ همچنین می‌توانید با مشاوران و متخصصان حرفه‌ای نیز مشورت کنید. یک رهبر موفق با کمال میل نظرات دیگران را می‌شنود و از درخواست کمک طفره نمی‌رود.

 

درس های شکست مدیران

 

  • شکست را بپذیرید

به خاطر داشته باشید که شکست به هیچ وجه ترسناک نیست. همه ما قبل از تجربه شکست از آن می‌ترسیم و واهمه داریم؛ بعد از عدم موفقیت در کارها، شکست را بپذیرید و صادقانه برخورد کنید. بعد از پذیرش شکست می‌توانید دوباره شروع کرده و با برنامه‌ریزی دقیق از بروز مشکلات تکراری جلوگیری کنید.

  • از خود توقع بیش ‎از اندازه نداشته باشید

برای اکثر افراد، طرز فکر دیگران از اهمیت بسیاری برخوردار است. ترس از شکست و قضاوت دیگران مانع رشد و ترقی می‌شود. به یاد داشته باشید که برخی از افراد موفق تاریخ، بارها شکست را تجربه کرده‌اند ، اما اجازه نداده‌اند که شکست‌هایشان آنها را از پا بیاندازد. شما هم مانند سایر افراد می‌توانید شکست کاری را تجربه کرده و دوباره شروع کنید.

  • از اشتباهات خود پند بگیرید

شاید این جمله، کلیشه‌ای به نظر برسد، اما یادگیری از اشتباهات تنها راه موفقیت است. اشتباهات خود را بررسی کرده و از تکرار آنها جلوگیری کنید. سعی کنید روش‌های قدیمی را کنار گذاشته و ذهن خود را برای راه‌های جدید باز نگه دارید. فراموش نکنید که موفقیت بعد از تجربه شکست، شیرین‌تر خواهد بود، پس از هر تجربه برای انجام بهتر کارها استفاده کنید.

مواردی که بعد از تجربه شکست باید مدنظر قرار دهید

برخی از افراد در تجربه شکست غرق می‌شوند و توانایی دیدن و درس گرفتن از گذشته را از دست می‌دهند. آنها مدام در حسرت گذشته هستند و دیگران را به ‎خاطر اشتباهاتشان مقصر می‌دانند ؛ بنابراین بیشتر وقتشان صرف سرزنش خود و اطرافیان شده و فرصتی برای بررسی و برطرف کردن مشکلات اصلی به دست نمی‌آورند.

واکنش افراد مختلف به عدم موفقیت کاملا متفاوت است و به نوع تربیت، تجارب و دانش آنها بستگی دارد. بهتر است بعد از تجربه شکست سؤالات زیر را از خود بپرسید:

  • چگونه از این شکست، درس بگیرم؟
  • آیا این عدم موفقیت مربوط به یک اشتباه بود یا مجموعه‌ای از اشتباهات منجر به شکست شد؟
  • آیا مشکلات درون سازمانی بود یا بیرونی؟
  • به چه مواردی باید بیشتر توجه کنم؟
  • آیا این شکست نتیجه عملکرد پرسنل سازمان بوده است؟
  • از کدام تجربه‌ها می‌‎توانم در آینده استفاده کنم؟

تجزیه تحلیل دلایل شکست، کسب آگاهی، به اشتراک گذاشتن تجارب و پذیرفتن چالش‌های آتی، کلیدهای موفقیت هستند.

 

چطور از شکست درس بگیریم؟

 

افراد مشهوری که شکست را تجربه کرده‌اند

  • آکیو موریتا: کارآفرین و بنیان‌گذار شرکت سونی بود. اولین محصول شرکت او یک پلوپز بود که غذا را می‌سوزاند. موریتا بعد از تجربه این شکست، دست از تلاش نکشید و در ادامه توانست سونی را به یک شرکت چند میلیارد دلاری تبدیل کند.
  • بیل گیتس: قبل از مایکروسافت، بیل گیتس محصولی به نام ترافودیتا را توسعه داد که با شکست مواجه شد. این شکست، او را مجبور به تعطیلی شرکت کرد؛ اما از پا ننشست و امروز یکی از ثروتمندترین افراد جهان است.
  • والت دیزنی: در ابتدا دیزنی به این بهانه که فاقد تخیل و ایده‌های جذاب است از دفتر روزنامه اخراج شد و سپس اولین استودیوی او نیز به‎ دلیل عدم پرداخت اجاره تخلیه شد. والت دیزنی بعد از تحمل سختی‌های زیاد و تجربه شکست‌های مالی توانست به موفقیت برسد و امروز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فیلم‌های انیمیشن است.
  • استیو جابز: او ده سال بعد از تأسیس شرکت اپل، با شکست مواجه و اخراج شد؛ اما کار خود را متوقف نکرد و شرکت نکست را بازگشایی کرد و به موفقیت رسید. بعد از آن شرکت اپل، نکست را خرید و جابز در پست مدیر ارشد این شرکت توانست بر مشکلات چیره شده و پیشرفت کند.
  • رولند هاسی میسی: او در سال‌های بین 1843 تا 1855 چند شرکت خرده‌فروشی افتتاح کرد که همگی ناموفق بودند. او با درس گرفتن از شکست‌هایش فروشگاه میسیز را تأسیس کرد که امروزه در زمره بزرگترین فروشگاه‌های چند منظوره آمریکا محسوب می‌شوند.
  • فرد اسمیت: او در دوران دانشجویی مقاله‌ای پیرامون تحویل شبانه بسته‌های پستی نوشت و کمترین نمره را از استاد خود گرفت. او رؤیای خود را دنبال کرد و امروزه شرکت فدکس اکسپرس، یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در زمینه انتقال بسته‌های پستی در سراسر جهان است.

چگونه تجربه‌های بد را به موفقیت تبدیل کنیم؟

بعد از تجربه شکست و شروع دوباره موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

  • مسوولیت‌پذیری

با توجه به تجارب گذشته، بهترین تصمیمات را اتخاذ کرده و مسوولیت آنها را بر‎عهده بگیرید.

  • اعتمادسازی

اگرچه بعضی مواقع، افراد با همه تصمیم‌هایتان موافق نیستند اما به شما اعتماد کرده و احترام می‌گذارند؛ بنابراین با کارمندان صادق باشید و با صراحت در مورد تمام مسائل صحبت کنید؛ نظرات افراد را بشنوید و بهترین ایده‌ها را اجرا کنید.

  • ایجاد انگیزه

به افراد گروه انگیزه بدهید و آنها را تشویق کنید. به کارمندان خاطرنشان کنید که عملکرد تک‌تک آنها در موفقیت پروژه مؤثر است و از روش‌های گوناگون مثل پرداخت پاداش یا تشویق افراد، در آنها انگیزه ایجاد کنید.

  • تقویت ریسک‌پذیری

از ریسک کردن نترسید و با توجه به تجربه‌های گذشته، در راه‌های جدید قدم بگذارید. فراموش نکنید که ریسک کردن، ویژگی افراد موفق است.

  • حذف عوامل استرس‌زا

موارد استرس‌زا را حذف کنید و با تمرکز کافی فعالیت خود را ادامه دهید. این عوامل می‌توانند مربوط به محیط یا افراد باشند؛ آنها را شناسایی کرده و کنار بگذارید.

سخن پایانی

تجربه شکست و عدم موفقیت در تمامی مشاغل، امری طبیعی و عادی محسوب می‌شود ؛ اما مهم‌ترین نکته این است که شما بتوانید از شکست، به‌عنوان پلی برای پیروزی و دستیابی به موفقیت استفاده کنید. بعد از شکست، به خود زمان بدهید و برنامه‌ریزی کرده و با استفاده از تجارب خود و دیگران، مسیر جدیدی را شروع کنید.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: