از آنجایی که رشد و پیشرفت تکنولوژی تأثیر به‌سزایی در مشاغل آینده دارد، افراد و سازمان‌هایی موفق خواهند بود که همگام با فناوری، توانایی‌ها، خلاقیت و ارتباطات خود را گسترش دهند. در آینده با ظهور مشاغل جدید و افزایش استفاده از هوش مصنوعی، افراد باید انواع مهارت‌های شناختی، نرم، سخت و اجتماعی را در خود تقویت کرده و اطلاعات خود را به‌روز نگه دارند.

آینده مشاغل، موضوعی مرموز و جدی است و چگونگی تطبیق شرکت‌ها و کارمندان با تغییرات جدی مشاغل و فناوری در آینده نکته مورد بحث متخصصان در سراسر دنیاست. با رشد سریع تکنولوژی، مشاغل در حال تغییر و تعریف مجدد هستند و ممکن است در آینده عملکرد منابع انسانی کم‌‌رنگ شده و دستگاه‌های خودکار یا گروه‌های خودسازمانده و خارج از شرکت انجام شود.

علی‌رغم پیشرفت سریع مشاغل، متخصصان می‌توانند بر اساس تجارب گذشته، پیش‌بینی دقیقی از روند مشاغل در ده سال آینده ارائه دهند. در این مقاله پیرامون آینده مشاغل مطالعه خواهید کرد.

 

مشاغل ده سال آینده

 

آینده مشاغل

  • نیاز به یادگیری و به‌روزرسانی اطلاعات

یکی از مهمترین تغییرات در زمینه آینده مشاغل، نیاز به یادگیری بیشتر و به‌روزرسانی اطلاعات است. از آنجایی که سرعت پیشرفت تکنولوژی و روند دیجیتال‌سازی بسیار بالا است؛ افراد باید خود را برای کار در محیط‌های متفاوتی آماده کنند و این فقط با آموختن مهارت‌های جدید امکان‌پذیر است.

یادگیری و عملکرد ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و مدیران موفق افرادی هستند که برای رسیدن به اهداف فردی، گروهی و سازمانی، زمینه یادگیری مهارت‌های جدید را برای کارمندان فراهم می‌کنند. در آینده، وظایف جدید جای وظایف قدیمی و منسوخ را می‌گیرند و دامنه مسوولیت افراد گسترده‌تر خواهد شد؛ بنابراین برای داشتن عملکرد سازمانی بهتر، افراد باید آموزش‌ ببینند.

  • جهت‌دهی به تجارب کارمندان

تجارب کارمندان فقط به استفاده از تکنولوژی محدود نمی‌شود و رفتارهای متقابل فرد با دیگران و سازمان را نیز دربرمی‌گیرد. در رأس همه تحولات شغلی، افراد اهمیت دارند نه تکنولوژی؛ بنابراین هر تغییر و تحولی باید مرتبط با شغل افراد بوده و در آنها احساس رضایت ایجاد کند.  

در مشاغل آینده، کارفرمایان توجه بیشتری به کارمندان خواهند داشت و استفاده از فناوری نه‌تنها برای تسهیل امور بلکه برای ارائه تجارب جدید و مرتبط به کارمندان است. روش مدیریت آینده به نحوی است که افراد می‌توانند کارهای مهم و مفیدی برای خود و سازمان انجام دهند.

  • استعدادیابی

در مشاغل آینده، کارمندان می‌توانند بر اساس استعدادهای خود در بخش‌های مختلف سازمان فعالیت داشته باشند. امروزه افراد بعد از انتخاب شغل، سعی می‌کنند که خود را با آن تطبیق دهند و ماندگاری در مشاغل مختلف وابسته به سطح انعطاف‌پذیری کارمندان است؛ اما در در آینده آنها می‌توانند با توجه به استعداد و توانایی خود در بخش‌های مختلف یک شرکت کار کنند.

  • تکامل رهبری و مدیریت

در آینده با تغییر مشاغل، کارمندان و محیط کار، سبک‌های مدیریت نیز دچار تحول خواهد شد و مدیران آینده باید توانایی تعامل با کارمندان و مهارت‌های رهبری افراد را داشته باشند. مشاغل در ده سال آینده به سمت شایسته سالاری پیش می‌روند و ملاک انتخاب مدیر صرفا سن، تجربه و قدرت نخواهد بود.

  • ادغام منابع انسانی و تکنولوژی

در مشاغل آینده، هوش مصنوعی با عملکرد منابع انسانی ادغام می‌شود و سازمان‌ها باید علاوه‌بر تطبیق با روند پیشرفت تکنولوژی، بودجه لازم را نیز به آن اختصاص دهند. برنامه‌ریزی، انتخاب ابزارهای مناسب برای مدیریت سرمایه انسانی، در دسترس و قابل استفاده بودن فناوری، از جمله مواردی هستند که مشاغل آینده را به سمت سهولت در کار، هوشمند و جذاب شدن وظایف سوق می‌دهد. 

  • رواج دورکاری

در آینده، سازمان‌هایی موفق هستند که قابلیت انعطاف‌پذیری با زمان و مکان را داشته باشند. مشاغل در ده سال آینده اغلب به‌صورت دورکار خواهند بود و استفاده از تکنولوژی، مدیریت گروه و مدیریت کارهای فردی از جمله نکات مهم در آنها محسوب می‌شوند. رهبران آینده باید فرصت نوآوری و خلاقیت را برای گروه‌ها فراهم آورده و زمان و وظایف افراد را مدیریت کنند.

  • خلاقیت، همکاری و ارتباطات

آینده مشاغل ارتباط مستقیمی با رشد خلاقیت و همکاری و تعامل بین کارمندان و مدیران دارد. در آینده، سلسله مراتب شغلی تغییر خواهد کرد و کارمندان می‌توانند نظرات خود را به‌راحتی بیان کرده و در تصمیم‌گیری‌ها با مدیران مشارکت کنند. رشد تکنولوژی به کارمندان امکان خلاقیت بیشتر و استفاده از توانایی‌های بالقوه خود را می‌دهد و فضایی برای کسب مهارت و هدفمندی برای آنها ایجاد می‌کند.

  • اهمیت بهداشت و سلامت روانی

در آینده افراد به مشاغلی جذب می‌شوند که برنامه‌هایی برای تأمین رفاه و بهداشت روانی کارمندان داشته باشند. تأمین آسایش افراد موجب تقویت همکاری و انسجام نیروی کار و در نتیجه موفقیت شرکت خواهد شد؛ علاوه بر این نیروی انسانی سالم و باانگیزه می‌توانند تأثیر زیادی در تصمیمات سازمانی بگذارد.

  • ظهور مشاغل جدید

مشاغل در ده سال آینده تغییرات شگرفی خواهند داشت و سازمان‌های باید کارمندان خود را برای مواجهه با چالش‌ها آماده کنند. افراد ماهر و آشنا به تکنولوژی روز، سازمان‌ها را به سمت موفقیت سوق می‌دهند؛ در نتیجه مدیران علاوه‌بر تمرکز روی استفاده از تکنولوژی، باید کارمندان را آموزش داده و آنها را برای مشاغل نوظهور و کسب اطلاعات به‌روز آموزش دهند.

  • هدفمند شدن مشاغل آینده

با ورود استعدادهای جوان و تغییر مشاغل آینده، کسب‌وکارها بیشتر از سود شخصی، روی منافع اجتماعی تمرکز خواهند داشت. متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که کارمندان آینده بیشتر به تأثیرگذار بودن در اجتماع و یافتن اهداف اجتماعی تمایل دارند و هر چقدر یک شغل بتواند نیاز آنها را در این زمینه تأمین کند، موفق‌تر خواهد بود.

 

آینده مشاغل

 

  • استفاده عمومی از هوش مصنوعی

در آینده، همه افراد در سطوح مختلف شغلی برای برقراری ازتباطات، برنامه‌ریزی جلسات، انجام وظایف و مرتب‌سازی اطلاعات، موظف به استفاده از هوش مصنوعی و تکنولوژی خواهند بود و همه باید همگام با پیشرفت فناوری، آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

مهارت‌های لازم برای مشاغل آینده

مهارت‌های لازم برای مشاغل ده سال آینده معمولا به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • مهارت‌های شناختی

مهارت‌های شناختی شامل توانایی‌های فرد برای انجام فعالیت‌های ذهنی، حل مسئله، داشتن تفکر انتقادی، توانایی حل مسئله و تجزیه‌وتحلیل می‌شود.

  • مهارت‌های اجتماعی و احساسی

این مهارت‌های شامل توانایی برقراری ارتباط با دیگران، داشتن حس همدلی، سازگاری و توانایی یادگیری می‌شود.

  • مهارت‌های فنی

مهارت‌های فنی به مهارت‌های ابتدایی تا پیشرفته در زمینه تکنولوژی، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و توانایی انجام وظایف اطلاق می‌شود.

 

شغلها در آینده چه تغییری میکنند؟

 

مصاحبه‌های شغلی آینده

مصاحبه‌های شغلی آینده با کمک هوش مصنوعی انجام خواهد شد و بر اساس سؤال‌هایی که به‌صورت آنلاین در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، مهارت‌های نرم و سخت آنها محک زده می‌شود. سطح توانایی و مهارت کارمندان آینده با روش‌های مجازی و انجام پرسش و پاسخ سنجیده می‌شود و افراد متناسب با استعداد و علایق خود می‌توانند در سازمان‌ها استخدام شوند.

دنیای متفاوت مشاغل در ده سال آینده

در آینده فناوری‌های جدید به کسب‌وکارهای کوچک امکان رشد می‌دهند و سازمان‌ها نیز برای تأثیرگذاری بیشتر روی اجتماع فعالیت خواهند کرد. متخصصان، دنیای مشاغل در ده سال آینده را بر اساس رنگ‌ به چهار دسته تقسیم می‌کنند.

  • دنیای سرخ: در این فضا، مشاغل کوچک به اطلاعات، مهارت‌ها و منابع مالی دسترسی پیدا کرده و با برون‌سپاری وظایف و اعتماد به کارمندان می‌توانند پیشرفت کنند.
  • دنیای آبی: در اینجا شرکت‌های جهانی، قدرتمندتر، بانفوذتر و بزرگتر می‌شوند و سازمان‌های از نفوذ خود برای کسب سود بیشتر و جذب استعدادها استفاده می‌کنند.
  • دنیای سبز: در این فضا شرکت‌ها برای حفظ منابع طبیعی و رعایت قوانین بین‌المللی، یک برنامه اخلاقی و محیط زیستی را در دستور کار خود قرار می‌دهند.
  • دنیای زرد: در اینجا استقلال، خلاقیت و نظرات کارگردان و کارمندان مورد توجه قرار می‌گیرد و افراد می‌توانند با حقوق برابر و عادلانه، با سازمان‌ها همکاری داشته باشند.

سخن پایانی

با رشد و پیشرفت تکنولوژی، آینده مشاغل دستخوش تغییرات اساسی خواهند شد و سازمانی موفق‌تر است که خود و کارمندانش را با تغییرات فناوری تطبیق دهد. در مشاغل ده سال آینده، خلاقیت، همکاری، ارتباطات و توانایی یادگیری از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و افرادی موفق می‌شوند که به‌صورت مداوم اطلاعات خود را به‌روز کرده و با تکنولوژی همگام شوند.   

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: