امروزه توصیه می‌شود که مدیران در هنگام مصاحبه با متقاضیان کار به منظور استخدام، علاوه بر مهارت‌های سخت به مهارت‌های نرم نیز توجه کنند چرا که طبق تجربه، کارمندان با هوش هیجانی بالا عملکرد بهتری دارند. اگرچه خدمات و تجارب ارائه شده در محیط کار می‌توانند مهارت‌های نرم هر فردی را پرورش دهند.

مطمئنا این ابهام در ذهن شما شکل گرفته است که منظور از مهارت‌های نرم چیست؟ مهارت‌های نرم همان قابلیت‌هایی هستند که شما در اختیار دارید و فراتر از توانایی‌های فنی و اکتسابی شما محسوب می‌شوند. این نوع مهارت بیشتر بر مهارت‌های اجتماعی، رهبری، ارتباطات و حل مسئله متمرکز است. در مقابل مهارت‌های سخت متشکل از آموزش‌ها و دانش‌هایی هستند که شما در طول زندگی حرفه‌ای خود کسب کرده‌اید. جالب است بدانید که اگرچه مهارت‌های نرم بیشتر مبتنی بر نوع شخصیت شما هستند اما هنوز هم می‌توانید آن‌ها را در محیط کار و محیط اجتماعی بهبود ببخشید.

نحوه توسعه مهارت‌های نرم در محیط کار

در این بخش قصد داریم در قالب ارائه 11 مرحله به شما در این زمینه کمک کنیم.

۱- در مقابل بازخوردهای ارائه شده سریع جبهه نگیرید

بخش عمده‌ای از پیشرفت مهارت‌های نرم شما وابسته به بازخورد گرفتن از سرپرستان، مدیران و حتی همکاران است. وقتی بازخورد سازنده‌ای دریافت می‌کنید، از این اطلاعات برای بهبود نقش خود در محل کار به‌خصوص مهارت‌های نرم خود استفاده کنید. ممکن است هر روز در مورد مهارت‌های ارتباطی، توانایی کار در گروه، مدیریت زمان و توانایی‌های بالقوه رهبری خود بازخورد دریافت کنید. هنگامی‌که بازخورد را دریافت می‌کنید، از شخصی که آن را ارائه می‌دهد تشکر کنید و در ادامه برنامه‌ای را به منظور بهبود و یادگیری بیشتر از طریق صحبت با یک مدیر باتجربه ترتیب دهید.

۲- اغلب زمان‌ها با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید

داشتن ارتباطات موثر یک نوع مهارت نرم است که به نفع همه افراد در محل کار عمل می‌کند. حتی اگر وظایف و مسئولیت‌هایی دارید که کمتر نیاز به کمک شخص دیگری در دفتر کار دارد، از فرصت‌های دیگری برای ایجاد روابط با اطرافیان خود استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای توسعه این مهارت نرم، علاوه بر ارتباط حضوری از طریق ایمیل به ارتباطات غیر حضوری نیز روی بیاورید زیرا مهم است که از طریق روش‌های مختلف ارتباط برقرار کنید.

هنگام برقراری ارتباط، به چگونگی خطاب قرار دادن دیگران، واضح بودن پیام، زبان بدن و لحن صدای خود فکر کنید. همچنین بهتر است به نحوه برقراری ارتباط دیگران نیز توجه کنید و از آن‌ها نکات و تکنیک‌هایی را برای یافتن یک سبک ارتباطی که برای شما مناسب‌تر است آموزش ببینید.

 

تقویت مهارت های نرم در محیط کار

 

۳- به کار گروهی اهمیت دهید

وقتی شما یک کار تیمی خوب انجام می‌دهید، به کارفرمای خود نشان می‌دهید که در همکاری با دیگران مهارت لازم را دارید. در طی یک کار گروهی مشترک، به هر یک از اعضای گروه اجازه دهید تا سهم کاری خود را به اشتراک بگذارند و مهارت‌های مختلف آن‌ها را تحسین کنید. در واقع هنگامی‌که شما به کار گروهی اهمیت می‌دهید، درحالی‌که مهارت‌های خود را ارتقا می‌دهید، از فرصت یادگیری از همکاران خود نیز بهره‌مند می‌شوید.

۴- روابط مثبتی با همکاران خود ایجاد کنید

بسیاری از مهارت‌های نرم شما در محل کار به رابطه شما با سایر کارمندان و مدیران بستگی دارد. می‌توانید با همکاران خود درگیر یک گفتگوی واقعی در مورد برنامه‌های آخر هفته، خانواده، سرگرمی‌ها و علایق خود شوید. سعی کنید روش‌های ارتباط مثبت با آنها را از طریق یک تجربه مشترک پیدا کنید. مثلا اگر در یک بخش با چند نفر کار می‌کنید، در نظر داشته باشید از همه بپرسید که آیا آن‌ها نیز علاقه دارند روز جمعه برای یک ناهار گروهی بیرون بروند؟

۵- کمی سختی به خود دهید

مانند هر موردی‎ که می‌خواهید آن را بهبود ببخشید، مهم است که مشکلاتی را تحمل کنید تا چیز جدیدی را بپذیرید. این مسئله ممکن است شامل بازسازی افکار، پذیرش مسئولیت‌های جدید یا یک نقش رهبری باشد. حتی می‌توانید در گروه کاری خود پیشنهاد دهید که پروژه‌ای به‌عنوان راهی برای بهبود مهارت‌های سخنرانی در جمع ارائه شود. اصولا قرار دادن خود در یک منطقه ناآشنا این امکان را می‌دهد که به مدیر خود نشان دهید که چقدر کار خود را جدی می‌گیرید و به شما نیز کمک می‌کند تا چیزهای کاملا جدیدی یاد بگیرید.

۶- مدام آماده یادگیری شوید

اگرچه ممکن است در طی روند تقویت مهارت‌های نرم در محیط کار با عقب‌گردهایی روبه‌رو شوید اما احتمالاً با موفقیت‌های زیادی نیز مواجه خواهید شد. در هر صورت، مهم است که از خطاهای خود درس بگیرید. به‌عنوان مثال، اگر شما مسئولیت یک پروژه را بر عهده دارید و روی مهارت‌های نرم رهبری و همکاری خود کار می‌کنید، پس از اتمام پروژه وقت بگذارید تا نظرات خود و دیگران را در مورد رهبری و چگونگی پیشرفت پروژه جمع‌بندی کنید.

۷- با انواع تغییرات در محل کار سازگار شوید

مطمئنا شما با نوساناتی مواجه خواهید شد و یکی از راه‌های توسعه مهارت‌های نرم در محیط کار سازگاری با آنها است. سازگاری خود یکی از انواع مهارت‌های نرم است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید برای هرگونه مسئله در محل کار به راه‌حل‌های جایگزین برسید. در مقابل فناوری‌های جدید جبهه نگیرید و در این زمینه به آموزش تازه‌واردان سازمان نیز کمک کنید.

۸- به نحوه عملکرد دیگران نیز توجه کنید

یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای تقویت مهارت‌های نرم در محیط کار، مشاهده نوع کارکرد اطرافیان است. این مسئله می‌تواند شامل توجه به مدیران، همکاران و کارمندان بخش‌های دیگر باشد. این کار نه تنها به تقویت مهارت‌های نرم بلکه به تقویت مهارت‌های سخت نیز کمک می‌کند.

۹- از ایجاد درگیری یا اختلاف در محل کار نترسید

ایجاد درگیری در محل کار غیر معمول نیست، مهم نحوه عملکرد شما حین رخ دادن آن است. هنگامی‌که درگیری ایجاد شد، به روش‌های جایگزین برای حل آن فکر کنید تا بتوانید رابطه خود با همکاران را ادامه دهید. در این شرایط همه اعضای شرکت از یک محیط کار مشترک بهره‌مند می‌شوند و شما نیز می‌توانید توانایی‌های خود را به‌عنوان بازیکن تیم یا یک رهبر به نمایش بگذارید.

توسعه مهارت های نرم در محیط کار

 

۱۰- گاهی نقش رهبری را بر عهده بگیرید

برای بهبود مهارت‌های نرم خود، گاهی در محل کار نقش رهبر واقعی را بر عهده بگیرید. با صحبت کردن با مدیر یا سرپرست در مورد علایق خود شروع کنید و ببینید آیا امکان هدایت یک پروژه یا گروه و یا حتی مربیگری شخص دیگری در محل کار وجود دارد یا خیر. مثلا از مدیر خود بخواهید در صورت خارج شدن از دفتر برای جلسه یا تعطیلات برنامه‌ریزی شده، شما را به‌عنوان سرپرست موقت در نظر بگیرد.

۱۱- مدیریت زمان داشته باشید

مدیریت زمان نوعی مهارت نرم و یک راه عالی برای رسیدن به موقع به محل کار است. رعایت یک برنامه زمانی معین می‌تواند به شما توانایی رسیدن به اهداف و منظم بودن برای پایان به موقع کارهای مختلف را بدهد. اینها مهارت‌هایی هستند که منجر به بهره‌وری بیشتر می‌شوند و می‌توانند به شما کمک کنند تا در مقایسه با سایر همکاران خود متمایز شوید.

اهمیت پرورش و تقویت مهارت‌های نرم در محیط کار توسط مدیران

آمار نشان داده است که استخدام کارمندانی با مهارت‌های نرم بالا و پرورش آن‌ها، مزایای قابل توجهی برای هر نوع کسب‌وکاری دارد. در ادامه می‌توانید با این مزایا آشنا شوید و این بار به‌عنوان یک مدیر، با دقت بیشتری در مصاحبه کاری عمل کنید.

۱- به شناسایی بهتر کارمندان فعلی کمک می‌کند

اگر تا الان به اهمیت وجود مهارت‌های نرم در کارمندان خود توجه نکرده‌اید، با شروع روند پرورش آن‌ها می‌توانید این‎بار به غربالگری کاملی در این زمینه دست پیدا کنید.

۲- باعث بهبود روابط کارکنان می‌شود

وقتی روی مهارت‌های نرم خود کارکنان خود کار می‌کنید و به پیشرفت آن ادامه می‌دهید، ممکن است روابط آن‌ها با همکارانشان بهتر شود. این به نفع هر نوع همکاری حاکم بر محل کار است.

۳- باعث کاهش هزینه‌های شرکت می‌شود

طبق تجربه، توسعه مهارت‌های نرم در محل کار می‌تواند هزینه‌های شرکت به دلیل افزایش کارایی را کاهش دهد. وقتی کارمندان مهارت‌های نرم قوی دارند، اعضای تیم فروش با مشتریان بهتر برخورد می‌کنند و بدین شکل زمینه فروش محصولات را افزایش می‌دهند.

سخن آخر

بنابراین توسعه مهارت‌های نرم در محیط کار اقدام ساده‌ای نیست و نیاز به برنامه‌ریزی طولانی‌مدت دارد. نه تنها کارمندان بلکه مدیران نیز باید برای تقویت مهارت‌های نرم در محیط کار تلاش کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: