تقویت مهارت رهبری در تیم موجب می‌شود خاصیت هولوگرافیک تا حد مناسبی در تیم جاری شود و هر عضو آن تا حدودی خاصیت‌های همه اعضا را دارا باشد.

تقویت مهارت رهبری در تیم چه پیش‌نیازی دارد؟

برای تقویت مهارت رهبری در تیم باید از قبل زیرساخت‌ها را مهیا کرده و فضای ذهنی همه اعضای تیم را آماده کنید. در این بخش به پیش‌نیازهای تقویت مهارت رهبری در تیم خواهیم پرداخت.

اهداف پروژه و تیم را به شکل صریح و شفاف مشخص کنید

اگر قصد دارید از تقویت مهارت رهبری در اعضای تیم به عنوان راهی برای بهبود کارایی تیم خود استفاده کنید، حتما باید از قبل اهداف کلی تشکیل تیم در فازهای کوتاه‌، میان و بلندمدت همچنین اهداف پروژه را کاملا واضح و شفاف برای اعضا بیان کرده باشید. همچنین این موارد همه باید در دسترس تمام اعضای تیم باشند تا در مواقع نیاز به سرعت به آنها مراجعه کنند.

به اعضای تیم اعتماد به نفس بدهید

تیم‌سازی یکی از نتایج گذر از فاز مدیریت به رهبری است. برای تقویت مهارت رهبری در تیم یا از نو ساختن آن ضرورت دارد به نیروهایتان اعتماد به نفس لازم جهت ابراز وجود و اظهار نظر بدهید. کسی نباید در تیم از بیان عقایدش و مورد تمسخر قرار گرفتن واهمه داشته باشد. همچنین تقویت اعتماد به نفس در نهایت منجر به جوانه زدن خلاقیت در ذهن اعضای تیم می‌شود.

برای اعضای تیم الهام‌بخش باشید

شما به عنوان یک رهبر باید بکوشید برای اعضای تیم نقش یک هدایت‌گر را بازی کنید. همچنین باید حتما برای اعضای تیم خود الهام‌بخش باشید. اگر تقویت مهارت رهبری در تیم برایتان اهمیت دارد نباید هرگز نقش یک رئیس یا حتی دیکتاتور خیرخواه را در جایگاه رهبر تیم بازی کنید. چنین مدلی از مدیریت درست برخلاف روحیه رهبری و ازتقاء این مهارت در وجود اعضای تیم است.

 

تقویت مهارت‌های رهبری در اعضای تیم، راهی برای بهبود کارایی تیم‌ها

 

قدرت تصمیم‌گیری و مهارت حل مسئله را در میان اعضای تیم تقویت کنید

برای اینکه هر یک از اعضای تیم شما مهارت رهبری بالایی داشته باشد و حتی بتوانید در چشم‌انداز تیم خود تشکیل تیم‌های زیرمجموعه به رهبری اعضای فعلی را تصور کنید، باید بکوشید پیش‌تر مهارت حل مسئله، مدیریت بحران و بحران‌های پس از بحران و قدرت تصمیم‌گیری را در وجود اعضای تیم تقویت کنید یا حتی به وجود بیاورید. برای این کار می‌توانید تصمیم‌گیری در مورد برخی امور را تفویض کنید.

مدیرانی با مهارت رهبری بالا تربیت کنید

در نهایت رهبر اصلی تیم شما هستید و در یک تیم نمی‌توان به اندازه همه اعضا رهبر داشت. به هیچ عنوان هدف از تقویت مهارت رهبری در میان اعضای تیم این نیست که هر کسی خود را تصمیم‌گیرنده بداند و ساز مخالف کوک کند. بلکه تقویت مهارت رهبری با این هدف انجام می‌شود که مدیرانی با مهارت رهبری بالا داشته باشید. افرادی که در مواقع نیاز بتوانند رهبری امور مربوط به خود را در دست بگیرند یا حتی به طور موقت در بخشی از پروژه که به طور مستقیم با تخصص آنها در ارتباط است، بر مسند رهبری تیم بنشینند.

تقویت مهارت رهبری در تیم چگونه باید انجام شود؟

برای تقویت مهارت رهبری در تیم چند راهکار ساده وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید کارایی تیم خود را به بالاترین سطح ممکن ارتقاء بدهید.

به اعضای تیم فرصت بدهید

برای تقویت روحیه رهبری در میان اعضای تیم باید به آنها فرصت اشتباه کردن بدهید. باید بگذارید آنچه در ذهن دارند را پیاده و تجربه کنند. البته منظورمان از فرصت یک چک سفید امضا نیست. بلکه صحبت ما این است که باید به کسانی که استعداد رهبری و تخصص و نبوغ لازم جهت پیشرفت را دارند فضا بدهید. این کار به نفع خودتان تمام می‌شود زیرا هر چه رهبران سازمانی بیشتری داشته باشید، با تیم‌سازی موثر می‌توانید کارهای بزرگتری انجام بدهید.

در برابر تغییر و تحول مقاومت نکنید

اگر از صحبت‌های سربسته یا حتی مستقیم اعضای تیم این‌گونه برداشت می‌کنید که فصل استارت پروژه تغییر و تحول در گروه فرا رسیده است، به جای گارد گرفتن در برابر آن با آغوش باز تغییر مثبت را بپذیرید. اگر نسیم تغییر وزیدن بگیرد و شما این پروژه را آغاز کرده باشید، وقتی تحولات محیط کسب‌وکار شما تبدیل به طوفان شد مدیران و رهبرانی دارید که در برابر تغییر از قدرت تصمیم‌گیری بالا و رهبری تیم در شرایط مختلف برخوردار هستند. به هر حال شما به عنوان رهبر اصلی نمی‌توانید بر همه امور مسلط باشید و گاهی باید سکان هدایت را به نیروی متخصص این کار بسپرید.

بنای رهبری خود را بر اعتماد بگذارید

برای تربیت رهبران موفق در دل یک تیم نیاز دارید در فضایی کار کنید که مبنا اعتماد متقابل است. وقتی اعضای تیم نسبت به یکدیگر و شما به عنوان رهبر تیم اعتماد داشته باشند، در برابر نظرات تخصصی موضع نمی‌گیرند و میزان تعامل میان آنها بالا می‌رود. اعضا باید بتوانند در مواقع لزوم از همکاران‌شان که در زمینه‌ای تخصص دارند تبعیت کنند و برعکس در زمان نیاز به تخصص خود، رهبری تیم یا بخشی از آن را به عهده بگیرند.

از هر عضو تیم یک مربی بسازید

قرار نیست اعضای تیم شما برای تقویت مهارت رهبری در تیم هر آنچه آموخته‌اند را به سایر اعضا آموزش بدهند. چنین چیزی هرگز نمی‌تواند اتفاق بیفتد. اما برای اینکه روحیه رهبری را در میان اعضای یک تیم جاری کنید، باید آنها را در جایگاهی قرار بدهید که در نقش یک مربی برای همکاران خود ظاهر شوند. ممکن است حین اجرای پروژه بخشی از وظایف هم‌پوشانی داشته باشند و برخی نیروها احساس کنند نیاز به فراگیری تکنیک‌هایی از دیگر اعضا دارند. این موقعیت یک فرصت طلایی است تا هم کارایی و اثربخشی نیروها را افزایش بدهید و هم مهارت رهبری را در وجود اعضای تیم تقویت کنید.

 

تقویت مهارت‌های رهبری در اعضای تیم، راهی برای بهبود کارایی تیم‌ها

 

مهارت رهبری را آموزش بدهید

در گذشته تصور می‌شد مهارت رهبری یک موهبت خدادادی است و هر کسی نمی‌تواند یک رهبر باشد. اما امروز مشخص شده اگر چه رهبران برجسته از استعداد بالاتری در زمینه رهبری برخوردارند اما این موضوع دلیل بر این نیست که مهارت رهبری خودآموخته و درونی است. یکی از راه‌های اصلی تقویت مهارت رهبری در تیم، آموزش آن به اعضاست. به همین سادگی! اگر تکنیک‌های مورد نیاز نیروهای خود برای رهبری را شناسایی کنید و به آنها آموزش بدهید، کارایی تیم را تا حد زیادی ارتقاء خواهید داد. همچنین پیشنهاد می‌شود اشراف بالایی بر استعدادها و توانایی اعضای تیم خود داشته باشید تا بتوانید آموزش‌های شخصی‌سازی شده در راستای تقویت مهارت رهبری در اختیار هر یک از اعضای تیم بگذارید. بدون تردید همه اعضا نمی‌توانند در آینده یک مدیر و رهبر برجسته باشند. نیازی به این موضوع نیز وجود ندارد. این اقدام تنها کوششی برای تقویت مهارت رهبری در تیم جهت بالا بردن کارایی در اوج فعالیت پروژه و تسهیل فرآیندها با تصمیم‌گیری‌های صحیح، ارتقاء قدرت حل اختلاف و تعارض‌ها همچنین حل مسائل است.

پیشنهاد نهایی

در خاتمه اگر بخواهیم در خصوص مزایای تقویت مهارت رهبری در تیم سخن بگوییم باید به این موارد اشاره کنیم: ۱-استفاده بهتر از تخصص نیروها برای رهبری بخش‌هایی از پروژه که به صورت مستقیم مرتبط با تخصص آنهاست. ۲-چابک‌سازی تیم با تقویت توانایی حل مسئله و مدیریت بحران در همه اعضا. ۳-تربیت رهبران آموزش‌دیده برای آینده و تیم‌های زیرمجموعه تیم فعلی. ۴-ارتقاء روحیه تعامل با تعریف نقش رهبر و پیرو در یک زمان برای نیروهای متخصص تیم. ۵-بالا بردن افق دید اعضای تیم و تقویت روحیه جاه‌طلبی در وجود آنها. اگر می‌خواهید تیمی داشته باشید که همه اعضای آن برخوردار از سطح مناسبی از مهارت رهبری هستند، استفاده از خدمات سامانه تی‌نت را از یاد نبرید. با مشاوره و استفاده از شبکه مدیریتی و کارآفرینی کشور می‌توان به مدیر و رهبر بهتری تبدیل شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: