جلسه فردی مدیر با کارکنان و نتایج حاصل از آن به شکل قابل توجهی در ارتقا حس اعتماد و وفاداری اعضا گروه موثر بوده و به تقویت فضای هم‌دلی و مشارکت کمک می‌کند. با طرح سوالات مناسب در طول این جلسات، شما می‌توانید روابط خویش را با کارمندان گسترش دهید.

جلسه فردی مدیر با کارکنان را می‌توان سنگ بنای روابط مدیران و اعضا تیم دانست. این موضوع درباره کلیه کسب‌وکارها در ابعاد گوناگون از استارتاپ‌ها گرفته تا سازمان‌های غول‌پیکر صدق می‌کند. در واقع، سوالاتی که در این جلسات مطرح می‌شوند به شکل قابل توجهی در جهت‌دهی و ارتقا عملکرد تیمی تاثیرگذار بوده و نوع ارتباط آتی مدیر و کارکنان را تعیین می‌کند. در این مطلب، ضمن تاکید بر اهمیت جلسات فردی مدیران و کارکنان، تلاش می‌کنیم بهترین مباحث و پرسش‌هایی را با شما به‌اشتراک بگذاریم که در طول چنین دیدارهایی می‌توان به آن‌ها پرداخت. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

در جلسه فردی مدیر با کارکنان درباره چه چیزی باید صحبت کرد؟

در جلسه فردی مدیر با کارکنان می‌توان به موضوعات گوناگونی پرداخت. از این جمله، می‌توان به موارد مهمی اشاره کرد که با وجود تاثیر به‌سزایی که در بهبود روحیه و تعاملات تیمی دارند، به‌ندرت فرصت می‌یابید آن‌ها را طرح کنید. از آن‌جا که این جلسات به صورت خصوصی برگزار شده و مدت زمان نسبتا مناسبی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، علاوه بر طرح مباحث گوناگون در طول جلسه می‌توان پاسخ کارکنان را نیز به‌خوبی بررسی کرد. از این طریق، شما به سادگی می‌توانید با دیدگاه‌ها، نقطه‌نظرات، ایده‌ها و ترس‌های اعضا مجموعه خود آشنایی یابید.

اندرو گروو (Andrew Grove)، بنیان‌گذار اسطوره‌ای شرکت اینتل (Intel) و نویسنده کتاب «مدیریت پرثمر» (High Output Management) درباره اهمیت جلسات فردی مدیران با کارکنان گفته است: «کافی است برای جلسات فردی 90 دقیقه زمان بگذارید؛ خواهید دید صرف این زمان اندک تاثیری طولانی‌مدت داشته و می‌تواند برای 2 هفته یا بیش از 80 ساعت کاری کیفیت عملکرد کارکنان مجموعه را ارتقا بخشد.»

در ادامه، سوالاتی را مطرح خواهیم کرد که با استفاده از آن‌ها شما می‌توانید مدت زمان جلسه با کارکنان‌تان را به سازنده‌ترین و پربازده‌ترین شکل ممکن پوشش دهید. بدیهی است از این میان باید پرسش‌هایی را انتخاب کنید که دستیابی به پاسخ آن‌ها برای شما ارجحیت دارند. برایان گریزر (Brian Grazer)، هم‌بنیان‌گذار شرکت Imagine در این زمینه می‌گوید: «تمایلی به رییس‌بازی ندارم. این که دائما به مردم بگویم چه باید بکنند در من هیچ انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کند و هیچ لذتی در انجام این کار نمی‌بینم. در عوض، تا دل‌تان بخواهد کنجکاویی کرده و سوال می‌کنم.»

 

سوال‌هایی که مدیران حرفه‌ای در جلسات فردی با کارکنان می‌پرسند!

 

اعتماد کارکنان را جلب کنید!

جلسه فردی مدیر با کارکنان می‌تواند فرصت مناسبی را برای تقویت رابطه و حس اعتماد متقابل ایجاد کند. نوع رابطه کارکنان و مدیران از اصلی‌ترین مواردی است که به بهبود عملکرد، تقویت انگیزه و پیش‌برد اهداف سازمانی کمک می‌کند. برای دستیابی به این اهداف، لازم است به کارکنان نشان دهید که برای آن‌ها اهمیت قائل هستید. در غیر این صورت، احتمالا مشارکت حداکثری آن‌ها را از دست خواهید داد. جلب اعتماد اعضا تیم تا حدود زیادی از طریق بذل توجه کافی به آن‌ها امکان‌پذیر است. یعنی، لازم است در عمل نشان دهید به این افراد علاقه‌مند هستید.

آشنایی با چند روش کاربردی برای بهبود روابط متقابل و جلب اعتماد کارکنان

برای این منظور، لازم است با چالش‌های شخصی هر یک از کارمندان آشنایی یافته و علاقه‌مندی‌های فردی آن‌ها را تا حدودی بشناسید. با اشاره‌ای هر چند کوچک به مشکلات خانوادگی و شخصی فرد و اظهار تمایل برای آگاهی از روند امور، فضای جلسات فردی با کارکنان را تلطیف کرده و علاوه بر جلب اعتماد در بهبود روابط متقابل و تقویت حس وفاداری آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

برخی نکاتی مهم و کاربردی درباره جلسه فردی مدیر با کارکنان

علاوه بر آن‌چه گفته شد، در هنگام برگزاری جلسات فردی با کارکنان لازم است مدیران مجموعه‌ای از پرسش‌های مشترک و استاندارد را در اختیار داشته و از آن‌ها به‌عنوان نوعی نظرسنجی بهره‌ جویند. در عین حال، لازم است کلیه نکات و جزئیات این جلسات ثبت و یادداشت شوند. به این ترتیب، مدیران در آینده می‌توانند به اطلاعات حاصله مراجعه کنند و نتایج چشمگیری را به‌دست آورند.

نمونه‌ای از سوالاتی که به ارتقا عملکرد تیمی کمک می‌کنند!

در این‌جا، چند نمونه از بهترین پرسش‌هایی را با شما به‌اشتراک می‌گذاریم که در طول جلسه فردی مدیر با کارکنان می‌توان آن‌ها را مطرح کرد. به‌خاطر داشته باشید، هر یک از سوالات یاد شده می‌توانند پاسخ منحصر به‌فردی را به‌دنبال داشته و طرح آن‌ها با هر فرد ممکن است با نتیجه‌گیری متفاوتی توام باشد. برخی از موضوعات پیشنهادی می‌توانند فضای بسیار مناسبی برای ادامه بحث و گفت‌وگو ایجاد کنند. این در حالی است که مطرح کردن برخی مطالب تنها به ایجاد بستری مناسب برای آغاز بحث کمک می‌کند.

پرسش‌هایی که می‌توانند به شروع گفت‌وگو کمک کنند!

موارد زیر، تنها چند نمونه از پرسش‌هایی هستند که به شروع گفت‌وگو کمک می‌کنند:

  • از زندگی شخصی چه خبر؟ در فضای بیرون از سازمان، شرایط زندگی شما چگونه است؟
  • بین زندگی شخصی و حرفه‌ای چگونه تعادل ایجاد می‌کنید؟
  • چه تغییری در محیط کار می‌تواند زندگی شخصی شما را بهبود بخشد؟
  • تعطیلات خود را چگونه گذراندید؟
  • حال پدر و مادرتان چطور است؟ کجا زندگی می‌کنند؟ اخیرا آن‌ها را ملاقات کرده‌اید؟
  • دختر/پسرتان چطور است؟ کلاس چندم است؟ چه ورزش‌هایی را دوست دارد؟ در اوقات فراغت چه می‌کند؟
  • به چه سرگرمی‌هایی علاقه دارید؟ دوست دارید اوقات فراغت خود را چگونه سپری کنید؟
  • نیروی محرکه شما در زندگی چیست؟ چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد؟

 

سوال‌هایی که مدیران حرفه‌ای در جلسات فردی با کارکنان می‌پرسند!

 

پرسش‌هایی که به تبادل اطلاعات و مسائل حرفه‌ای کمک می‌کنند!

موارد زیر، تنها چند نمونه از پرسش‌هایی هستند که به تبادل اطلاعات و بیان مسائل حرفه‌ای کمک می‌کنند:

  • آیا فعالیت کنونی شما در سازمان با اهداف بلند مدت شما مطابقت دارد؟
  • چشم‌انداز حرفه‌ای شما برای 3، 5 و 10 سال آتی چیست؟
  • آیا تاکنون به اهداف بلند مدت خود فکر کرده‌اید؟ آن‌ها را تشریح کنید.
  • اگر ناگهان صاحب میلیون‌ها دلار پول می‌شدید با آن چه می‌کردید؟
  • نقطه قوت شما چیست؟
  • الگوی شما کیست؟
  • شغل مورد علاقه شما چیست؟
  • آیا فعالیت حرفه‌ای شما در این سازمان چالش‌برانگیز است؟ آیا همواره نکات جدیدی را یاد می‌گیرید؟
  • دوست دارید اطلاعات و مهارت‌های خود را در چه زمینه‌ای گسترش دهید؟
  • آیا نقش یا عنوانی در این سازمان وجود دارد که بخواهید درباره آن بیش‌تر بدانید؟
  • آیا فکر می‌کنید به آموزش بیش‌تری نیاز دارید؟ در چه زمینه‌هایی؟
  • در حوزه فعالیت و تخصص خودتان چه مهارت‌هایی را کلیدی می‌دانید؟ برای هر کدام از آن‌ها، از یک تا 10 به خودتان چه امتیازی می‌دهید؟
  • در این سازمان، دوست دارید چه چیزهایی را از چه کسانی یاد بگیرید؟

طرح این قبیل سوالات چه مزایایی را به‌دنبال دارد؟

در جلسه فردی مدیر با کارکنان، طرح این قبیل سوالات از بهترین روش‌هایی است که به اعضا تیم نشان می‌دهد برای اهداف، ایده‌ها، مشکلات و چشم‌اندازهای آن‌ها ارزش قائل هستید. به این ترتیب، کامندان می‌فهمند شما برای ارتقا مهارت‌ها و دانش آن‌ها برنامه‌هایی را در سر داشته و علاوه بر پیش‌برد اهداف سازمانی به بهبود وضعیت معیشت و پیشرفت شغلی این افراد هم فکر می‌کنید.

سخن آخر

به‌خاطر داشته باشید، موفقیت در کسب‌وکار تنها از طریق همکاری، مشارکت و بهبود مهارت‌های فردی و تیمی امکان‌پذیر است. این امر از طریق درک متقابل، آشنایی با اهداف و ایجاد ارتباطی موثر با کارمندان قابل دستیابی است. با توجه به آن‌چه گفته شد، پیشنهاد می‌کنیم در جلسه فردی مدیر با کارکنان همه موارد یاد شده را در نظر داشته و پیش از هر چیز در جلب اعتماد اعضا تیم خود بکوشید. شبکه فناوری و نوآوری ایران (Iran Technology & Innovation Network) که به اختصار آن را ایران تینت می‌نامند با ارائه خدماتی جذاب و کاربردی و با بهره‌گیری از مطالبی مفید تلاش می‌کند ضمن تسهیل مسیر ایده تا اجرا در بهبود فضای کسب‌وکارها موثر بوده و به سهم خود در موفقیت‌های حرفه‌ای تیم‌های بزرگ و کوچک سهیم باشد.  

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: