از مهم‌ترین ویژگی های یک تیم موفق می‌توان به برقراری ارتباط به شیوه‌ای موثر و حرفه‌ای، تمرکز بر اهداف، استفاده از افراد متخصص با مهارت‌های متنوع، پشتیبانی افراد تیم از یکدیگر، تحمل نظرات مخالف و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

برای آشنایی با ویژگی های یک تیم موفق، ابتدا لازم است از اهمیت کار گروهی و بهینه‌سازی مدیریت آن در یک سازمان آگاهی یابید. در واقع، موفقیت یک سازمان را تا حدود زیادی می‌توان در موفقیت تیم‌های تشکیل‌دهنده آن دانست. هر یک از این تیم‌ها شامل مجموعه‌ای از افرادی هستند که باید به‌خوبی مدیریت شده و عملکردی سازنده و هماهنگ داشته باشند.

این امر از طریق برقراری ارتباط به بهترین شکل امکان‌پذیر است. در غیر این صورت، اعضا یک گروه به‌تدریج با یکدیگر دچار تعارضاتی می‌شوند. این تعارضات، روحیه تیمی و میزان مشارکت را کاهش داده و نهایتا عملکرد تیم و کل سازمان را با مشکل مواجه می‌کند. در این مطلب، قصد داریم ویژگی های تیم کاری موفق را با شما به‌اشتراک بگذاریم. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

آشنایی با ویژگی های یک تیم موفق

موارد زیر از مهم‌ترین ویژگی های یک تیم موفق به حساب می‌آیند:

برقراری ارتباط به شیوه‌ای موثر و حرفه‌ای

توانایی برقراری ارتباطی موثر و حرفه‌ای از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که به موفقیت یک تیم کمک می‌کند. برای این منظور، لازم است شرایط برای به‌اشتراک‌گذاری ایده‌ها و دیدگاه‌ها فراهم بوده و اعضا گروه به‌راحتی بتوانند انتقادات، پیشنهادها و مخالفت‌های خود را بیان کنند. بهینه‌سازی برقراری ارتباط از مهم‌ترین عواملی است که از بروز سوءتفاهم میان افراد گروه جلوگیری کرده و در هنگام بروز مشکلات و اختلافات، دستیابی به راه‌کاری جامع و منطقی را امکان‌پذیر می‌کند.

 

یک تیم موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

تمرکز بر اهداف و نتایج

تمرکز بر اهداف و نتایج یکی از اصلی‌ترین ویژگی های تیم کاری موفق است. برای دستیابی به چنین چشم‌اندازی، لازم است ابتدا اهداف تیمی برای اعضا گروه به روشنی تبیین شده و تقسیم کار و شرح وظایف به منصفانه‌ترین شکلی انجام گیرد. آشنایی با اهداف به کارکنان کمک می‌کند فعالیت‌های خود را با آن‌ها مطابقت داده و در جهت کسب بهترین نتیجه ممکن گام بردارند. در یک چنین تیمی، کیفیت انجام امور بیش از کمیت آن‌ها دارای اهمیت و ارزش خواهد بود.

ایفای نقش به بهترین و کارآمدترین شیوه ممکن

در یک تیم موفق، هر یک از اعضا مجموعه در مسیر دستیابی به اهداف و نتایج مورد نظر نقش موثری را ایفا می‌کنند. تعیین نقش از مهم‌ترین وظایفی است که برعهده مدیران قرار دارد. به این ترتیب، کلیه کارکنان به‌خوبی می‌دانند چه کاری را باید انجام داده و در چه زمینه‌هایی باید مشارکت کنند. در عین حال، از این طریق هر یک از اعضا تیم باور می‌کنند که در موفقیت گروه سهیم هستند. این امر به خودی خود در ارتقا اعتماد به‌نفس، بالا بردن روحیه تیمی و افزایش حس وفاداری به گروه تاثیرگذار است.

حمایت و پشتیبانی کلیه اعضا از یکدیگر

حمایت و پشتیبانی کلیه اعضا گروه از یکدیگر را می‌توان حاصل برقراری ارتباطی سالم، موثر و حرفه‌ای دانست. اعضا یک تیم موفق در عین رقابتی سازنده و دوستانه با تمام وجود از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند. چراکه به‌خوبی می‌دانند دستیابی به هدف تنها در سایه مشارکت و کار گروهی امکان‌پذیر خواهد بود. بنابراین، در چنین تیم‌هایی افراد همواره تلاش می‌کنند مشکلات یکدیگر را برطرف کرده و منابع مورد نیاز را در اختیار هم‌تیمی‌های خود قرار دهند.

تنوع مهارت‌ها و قابلیت‌های اعضا تیم

برخورداری از مهارت‌ها و قابلیت‌های متفاوت از اصلی‌ترین ویژگی های تیم کاری موفق است. در چنین گروه‌هایی، هر یک از افراد دارای دانش، تخصص، مهارت و قابلیت‌های منحصر به‌فردی است. این امر، روند تعیین نقش و تقسیم کار را ساده‌تر کرده و ارزش و اهمیت هر یک از اعضا گروه را به شکل ویژه‌ای افزایش می‌دهد. یک تیم موفق متشکل از افرادی است که هر یک به‌واسطه مهارت‌های خود درست مانند یکی از اعضا بدن عمل کرده و موفقیت تیم به وجود و موفقیت یکایک آن‌ها گره خورده است.

 

یک تیم موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

رهبری و مدیریت بسیار خوب

طبیعتا، کلیه موارد یاد شده تنها در صورتی کارایی دارند که تیم از رهبری و مدیریت بسیار خوبی برخوردار باشد. یک مدیر خوب و قوی شخصی است که احترام و اعتماد همه اعضا گروه را جلب کرده و متقابلا برای افراد تیم ارزش و احترام قائل باشد. این یکی از مهم‌ترین ویژگی های یک تیم موفق به حساب می‌آید. یک مدیر خوب با بهره‌گیری از تجربیات، دانش و سعه صدر خود اعضا تیم را با آرامش در یک مجموعه گردآوری کرده و بیش‌ترین بازدهی را ایجاد می‌کند. انجام این کار از طریق ایجاد انگیزه، در اختیار قرار دادن منابع مورد نیاز و به‌روزرسانی اطلاعات و همچنین، توجه به نحوه برقراری ارتباط اعضا با یکدیگر امکان‌پذیر است. 

سازمان‌دهی بهینه

یک تیم موفق، گروهی سازمان‌یافته است که در جهت دستیابی به اهداف سازمان و تحقق چشم‌اندازهای آن گام برمی‌دارد. سازمان‌یافته بودن یکی از اصلی‌ترین خصوصیاتی است که از بروز هرج‌ومرج جلوگیری کرده و نظم و انضباط را در کلیه شئونات کاری برقرار می‌کند. تیمی که به‌خوبی سازمان‌دهی شده باشد دارای اهدافی از پیش تعیین‌شده و واضح است. اعضا این گروه با وظایف و نقش سازمانی خود آشنایی داشته و در این زمینه از مهارت و دانش کافی برخوردارند. آن‌ها به شکل موثری با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و در مواقع لزوم از یکدیگر حمایت می‌کنند. مجموع عوامل یاد شده در دستیابی به موفقیت فردی و گروهی تاثیرگذار خواهد بود.

تحمل نظرات مخالف

در یک تیم موفق، افراد با آزادی کامل و با رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی به‌راحتی می‌توانند دیدگاه‌ها و نظرات مخالف خود را ابراز کرده و از نتیجه کار واهمه‌ای نداشته باشند. اعضا چنین تیمی از خصوصیاتی نظیر انتقادپذیری و انعطاف‌پذیری برخوردار بوده و به‌جای جبهه‌گیری در مقابل نظرات مخالف این دیدگاه‌ها را به‌خوبی می‌شنوند و با دقت تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. طبیعی است که دستیابی به مجموعه ویژگی‌های یاد شده تنها از طریق ارائه آموزش کافی و مدیریتی عالی امکان‌پذیر خواهد بود.

برخورداری از نشاط کافی

  برخورداری از نشاط و روحیه بالا یکی از اصلی‌ترین ویژگی های تیم کاری موفق است. در چنین مجموعه‌ای، کارکنان در عین انجام وظایف خود به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن و با رعایت شئونات و ارزش‌های یکدیگر می‌توانند شوخی و تفریح را نیز در برنامه خود بگنجانند. واقعیت این است که کار کردن در یک محیط ماشینی در طولانی‌مدت می‌تواند موجب کاهش بازدهی و فرسایش روحی شود. اعضا یک تیم موفق در ساعات استراحت بین کار یا در فضای خارج از محیط کار به انجام تفریحات گروهی پرداخته و با یکدیگر معاشرت می‌کنند. این امر از اصلی‌ترین عوامل موثر در برقراری ارتباطی دوستانه و صمیمانه بوده و همچنین، به ایجاد نشاط و افزایش توان روحی و ذهنی کارکنان کمک می‌کند.

سخن آخر

در این مطلب، تلاش کردیم چند نمونه از مهم‌ترین ویژگی های یک تیم موفق را با شما به‌اشتراک بگذاریم. به‌خاطر داشته باشید، دستیابی به موفقیت در هر سازمانی به عوامل فردی و جمعی گوناگونی بستگی دارد.  با وجود این، حضور مدیران کارآمد، با تجربه و موثر را می‌توان از مهم‌ترین فاکتورهایی دانست که به سازمان‌دهی هر چه بیش‌تر مجموعه، افزایش بازدهی و بالا بردن روحیه تیمی کمک می‌کند. ایران تینت یا شبکه فناوری و نوآوری ایران (Iran Technology & Innovation Network) با ارائه مطالب کاربردی تلاش می‌کند مسیر موفقیت تیم‌ها و سازمان‌های بزرگ و کوچک را هموارتر کرده و به سهم خود در بهبود فضای کار تاثیرگذار باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: