برای داشتن یک مرخصی عالی شما باید برنامه‌ریزی‌های مهم و لازم را انجام دهید. در غیر این صورت هنگامی که در تعطیلات هستید با دریافت ایمیل‌های کاری تمام فکرتان به هم می‌ریزد و تعطیلات شما دیگر دلنشین نخواهد بود.

طبق نظرسنجی‌های اخیر که توسط اپلیکشن کیمبل انجام شده است، آمریکایی‌ها ملتی بدون تعطیلات نامیده شده‌اند. نتیجه این نظرسنجی نشان داد که آمریکایی‌ها بیش‌ازحد کار می‌کنند، تحت فشار هستند و از کار مرخصی نمی‌گیرند.

اگر به کار خود اهمیت می‌دهید، حتما به طور منظم باید تعطیلات و استراحت داشته باشید. اسکات ادینگر، بنیانگذار گروه مشاوره ادینگر، می‌گوید: اگر در میان روزهای پر استرس فواصل زمانی برای استراحت کردن تعیین نکنید، در واقع در شغل خود افت خواهید کرد.

مثلا اگر با یک عضله خیلی سخت کار کنید، دچار چنین حالتی خواهید شد. اگر از استراحت دادن به آن عضله غفلت کنید، عضله شما خسته می‌شود و در نهایت شاهد ضعیف شدن آن خواهید بود. از آنجایی که ما در تمام طول روز و در هنگام کار کردن بسیار خسته می‌شویم، بنابراین به مرخصی احتیاج داریم.

مدیران خوب و شرایطی که در زمینه مرخصی عالی برای کارمندان ایجاد می‌کنند

مطمئنا با این جمله آشنا هستید که کارمندان شرکت‌ها را ترک نمی‌کنند، بلکه مدیران بد را ترک می‌کنند. اختصاص دادن زمان برای مرخص و تعطیلات برای سلامت جسمی و روانی کارکنان و همچنین برای افزایش بهره‌وری کار حیاتی است و مدیران خوب باید کارمندان را به مرخصی رفتن تشویق کنند.

به کارمندان بیاموزید از تعطیلات خود لذت ببرند

مدیران خوب کسانی هستند که با کارکنانی که مرخصی می‌گیرند بدرفتاری نمی‌کنند. بلکه آن‌ها الگوی خوبی هستند و از روزهای تعطیلات اختصاص داده شده به خود نهایت استفاده را می‌برند و آن را به کارمندان می‌آموزند. همچنین آن‌ها هرگز در تعطیلات با اعضای تیم تماس نمی‌گیرند یا ایمیل ارسال نمی‌کنند.

 

چطور یک مرخصی عالی داشته باشیم؟

 

از کارمندان بخواهید فقط استراحت کنند

مدیران خوب به کارمندانی که قصد مرخصی گرفتن دارد، اطمینان می‌دهند که تیم و سایر همکاران می‌توانند هر مشکلی را که ممکن است در زمانی که آن‌ها مرخصی هستند، به بهترین نحو حل کنند. شما به عنوان یک مدیر خوب باید از کارمندان خود هنگام مرخصی بخواهید که ارتباط خود را با محل کار قطع کنند، استراحت کنند و روی ساختن خاطرات شگفت‌انگیز تمرکز کنند و با احساس مطلوب دوباره به کار خود بازگردند.

نکاتی برای کارمندان به منظور تجربه تعطیلاتی آرام و مرخصی عالی

به یاد داشته باشید، اگر می‌خواهید از کاهش بهره‌وری، افزایش سطح استرس و خستگی جلوگیری کنید، رفتن به تعطیلات امری اجباری است. اگر می‌خواهید در تعطیلات خود اوقات خوبی را سپری کنید، نیاز به آرامش دارید. در ادامه نکاتی برای کارمندانی که به دنبال تعطیلات آرام و مرخصی عالی هستند جمع‌آوری کرده‌ایم که بر شرح آن‌ها می‌پردازیم.

 

چطور یک مرخصی عالی داشته باشیم؟

 

کارهای مهم را انجام دهید و آسوده خاطر مرخصی بگیرید

زمانی را که مرخصی خواهید بود با مشتریان بالقوه خود این امر را در میان بگذارید و پروژه‌های خود را متوقف کنید یا زمان تحویل جدیدی به کارفرمای خود اعلام کنید. در تعطیلات با مشتریان بالقوه یا مشتریان خود تماس نگیرید. مطمئن شوید که کارهای مهم را در آخرین هفته کاری خود انجام داده‌اید تا بتوانید از وقت خود در مرخصی به طور کامل لذت ببرید.

واگذاری کارها به همکاران را تمرین کنید

کارهای مهم را به همکاران کار بلد خود بسپارید تا بتوانید زمانی که مرخصی هستید از درست انجام شدنشان مطمئن شوید و کاملا استراحت کنید یا از یکی همکاران خود بخواهید وظیفه رسیدگی به نیازهای مشتریان را زمانی که شما مرخصی هستید بر عهده بگیرد. همچنین بسیار مهم است که به تیم خود توضیح دهید که در چه شرایطی باید با شما تماس بگیرند. اگر در خطر از دست دادن مشتری هستید یا فقط در صورت غیرمحتملی که کارخانه یا شرکت در شرف تعطیلی است، به آن‌ها بگویید که می‌توانند با شما تماس بگیرند.

از تلفن همراه خود دور شوید

گوشی هوشمند خود را کنار بگذارید، خودتان را محدود کنید که فقط یک ساعت در روز آن را چک کنید. قانونی برای چک نکردن ایمیل‌های اداری خود تعیین کنید و به آن پایبند باشید. تا جای ممکن در تعطیلات کار نکنید. موبایل یا بی‌سیم مخصوص شرکت را با خود به مرخصی نبرید. برای داشتن یک مرخصی عالی اجازه دهید مغزتان کاری کاملا متفاوت را انجام دهد. در عوض زمان خود را صرف انجام کارهایی جدیدی کنید که مدت‌ها می‌خواستید آن‌ها را امتحان کنید، اما برای انجامشان وقت نداشتید.

قبل از رفتن یک متن توضیحات آماده کنید

اگر می‌خواهید به مرخصی بروید درست قبل از رفتن یک متن آماده کنید که چه زمانی به مرخصی خواهید رفت و چه زمانی بازمی‌گردید و در صورت اضطرار با چه کسی تماس بگیرند، این متن را برای همکاران خود ارسال کنید. هر نیازی که ممکن است همکارانتان داشته باشند را پیش‌بینی کنید و یک فایل ورد برای پاسخ به آن‌ها تهیه کنید.

توصیه‌های مهم در زمینه مرخصی عالی برای سازمان‌ها

نتفلیکس، که صنعت سرگرمی تلویزیون را مختل کرد و تماشای زیاد فیلم را به یک پدیده فرهنگی تبدیل کرد، فرهنگ شرکتی قوی دارد. یکی از جنبه‌های مهم این فرهنگ، سیاست تعطیلات نامحدود آن است. این سیاست بیان می‌کند که کارمندان آزاد هستند که زمان کار و استراحت را به میل خود ترکیب کنند و برای رفتن به تعطیلات وقت بگذارند. رید هستینگز، مدیر عامل نتفلیکس، نمونه خوبی در این زمینه است. او 6 هفته مرخصی می‌گیرد. این ایده زیرا به شما کمک می‌کند تا با ایده‌های جدید و تازه به کار خود بازگردید.

در ادامه توصیه‌هایی در مورد خط‌مشی تعطیلات سازمان بیان کرده‌ایم.

1. یک سیاست مرخصی کتبی داشته باشید

برای اینکه همه یکسان باشند، سیاست تعطیلات خود را بنویسید و آن را در سراسر شرکت خود با کارمندان و همکاران در میان بگذارید. هدف از داشتن یک سیاست مکتوب مرخصی، وضع قوانین اساسی و آمادگی برای پاسخگویی به سوالات کارکنان است.

2. از تداخل برنامه‌ها خودداری کنید

اگر نمی‌توانید شرکت خود را برای مدت زمان محدودی تعطیل کنید، راه‌حلی نیست جز اینکه به کارمندان خود بگویید که تعطیلات خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا منجر به تداخل برنامه‌ها نشود.

نکاتی برای مدیران برای تجربه مرخصی عالی

شما مدیر عامل شرکت خود هستید، سخت کار کردید تا شرکت خود را راه‌اندازی کنید و در سال‌های اول پس از راه‌اندازی کسب‌وکارتان، اصلا مرخصی نگرفتید. پس اکنون زمان این امر فرا رسیده است که مرخصی بگیرید و شرکت توسط کارمندان شما اداره و عملیات کسب‌وکارتان به آرامی همانند سابق اجرا شود.

روی توانمندسازی کارمندان سرمایه‌گذاری کنید

داشتن یک تعطیلات عالی تنها به یک چیز مشروط است، اینکه شما در طول سال به طور فعال کارکنان خود را توانمند کرده باشید. چرا؟

زیرا کارکنان توانمند نیازی به مدیریت خرد ندارند، آن‌ها مسئولیت‌پذیر هستند و می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد تا تصمیمات درستی برای شرکت بگیرند. کارکنان توانمند عملکرد شغلی قوی‌تری دارند و بیشتر در جهت رسیدگی به نیازهای مشتریان باانگیزه خواهند بود. وقتی کارمندان خود را توانمند می‌کنید، موفقیت کسب‌وکار شما تضمین می‌شود. اگر روی توانمندسازی کارمندان خود برنامه‌ریزی نکنید، در تعطیلات نیز استرس خواهید داشت، زیرا نمی‌توانید به تصمیمات تیم اعتماد کنید.

از نظارت مستقیم روی عملکرد کارمندان صرفنظر کنید

کارکنان باید زمانی را از نظارت مدیران دور باشند تا بتوانند رشد کنند. حتی بهتر از آن، این است که به تیم خود اجازه دهید تا قبل از مرخصیتان از تصمیمات شما مطلع شوند، به طوری بعد از رفتن شما به تعطیلات از تصمیمات اتخاذ شده ناگهان شوکه نشوند.

سخن پایانی

عواقب نرفتن به مرخصی استرس انباشته، افزایش خستگی، افسردگی، کاهش نرخ بهره‌وری و در نهایت فرسودگی شغلی است. به یاد داشته باشید کار کردن در تعطیلات هم برای سلامتی مضر است و هم رابطه شما با همسر و فرزندانتان را خراب می‌کند. برای استفاده حداکثری از تعطیلات خود باید مسائل کاری را به طور کامل کنار بگذارید. از همراهی شما ممنونیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: