بیشتر کارمندان همیشه در تلاش هستند و به طور خستگی ناپذیری کار می‌کنند. پس مسلما نیاز به قدردانی دارند تا بدانند چقدر زحمتی که می‌کشند با ارزش است. اما با این حال گاهی تقدیر از پرسنل دشوار است و اینکه چگونه از آن‌ها بهتر تشکر کنیم ممکن است برای ما سوال‌برانگیز باشد.

کارمندان شما لیاقت چیزی بیشتر از یک تشکر ساده را دارند. در این مطلب قصد داریم به راه‌های جالب و خلاقانه‌ای برای تقدیر از پرسنل خود بپردازیم که شما می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

12 روش‌ موثر برای قدردانی از کارمندان

در ادامه به روش‌های گوناگونی که می‌توانیم از کارمندان خود قدردانی کنیم، می‌پردازیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

بررسی راه‌هایی برای قدردانی از کارمندان که جالب هستند

 

1) تولد کارمندان خود را جشن بگیرید!

اگر کارکنان شما با برگزاری جشن تولد خود مشکلی ندارند، می‌توانید تولدشان را در محیط اداره جشن بگیرید. البته برخی از کارکنان دوست دارند اصطلاحا برخی امور مثل جشن تولدشان را مخفیانه جشن بگیرند و چراغ خاموش حرکت کنند.

شما می‌توانید یک وعده غذایی یا کیک تهیه کنید و آن را به محل کار خود ببرید تا دیگران نیز بتوانند در مراسم جشن تولد کارمند مورد نظر شرکت کنند. حتی می‌توانید به آن‌ها یک روز مرخصی بدهید تا هر کاری را که خودشان تمایل دارند، انجام دهند.

2) از کارمندان خود بپرسید که به چه چیزی علاقه دارند!

یکی از روش‌های جالب و خوشحال‌کننده برای قدردانی از کارمندان خود این است که از آن‌ها سوال کنید به چه چیزهایی علاقه دارند تا بتوانید با همان موارد زمینه شادی را برای‌ آن‌ها فراهم کنید. اطمینان حاصل کنید که همان چیزی را به آن‌ها پاداش می‌دهید که برایشان بسیار با ارزش است.

3) تقدیر از پرسنل خود را علنی کنید!

یک عکس بگیرید و آن را در رسانه‌های اجتماعی با عموم مردم و مشتریان خود به اشتراک بگذارید و در مورد اینکه چقدر از کاری که کارکنانتان انجام دادند، راضی هستید. همچنین می‌توانید از اینکه چگونه کارمند شما توانسته‌است این جایزه را کسب کند، صحبت کنید.

4) یادداشت‌های تشکر هنوز ارزشمند هستند!

بر روی یک تکه کاغذ جمله یا متنی سرشار از محبت و تشکر که نشان دهنده قدردانی از کارمندان شما است را بنویسید. می‌توانید آن را پست کنید، یا مانند روش‌های قدیمی بر روی درب اتاق، بُرد، میز یا هرجای دیگری از محل کار آن‌ها بچسبانید.

5) عکس و اسامی کارمندان را در وب سایت خود قرار دهید!

به وب سایت خود نگاهی بیندازید. آیا فقط در آنجا به کارکنان سطح بالای خود افتخار کرده‌اید؟ آیا اصلا از سایر کارمندانتان نامی برده شده است؟ آیا فرصتی برای مشتریان وجود دارد که آن‌ها را با کارکنان خود قبل از حضور در محل کارتان آشنا کنید؟

شاید به هر دلیلی این امکان برای شما وجود ندشته باشد که برای تقدیر از پرسنل خود اسامی آن‌ها را در سایت وارد کنید؛ اما می‌توانید فقط تعدادی از کارمندان را در وب سایت خود معرفی کنید و به آن‌ها اجازه دهید بیوگرافی در مورد خود بنویسند. انجام این کار برای بسیاری از افراد خوشایند است.

6) پاداش‌های خلاقانه‌تری را انتخاب کنید!

 غذا، مرخصی، حق الزحمه، ترفیع، همه این‌ها جوایز خوب اما معمولی هستند. خلاق باشید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید پاداش خود را برای قدردانی از کارمندان کمی متفاوت‌تر کنید. برخی از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها پرتره‌هایی از کارکنان یا کاریکاتوری از چهره آن‌ها را تهیه می‌کنند و به کارمندان هدیه می‌دهند.

7) سالگردها را از دست ندهید

یک مطالعه بزرگ نشان داد که کارمندان احتمالا بعد از یک سال کار خود را ترک می‌کنند. به همین دلیل، سالگرد استخدام آن‌ها مورد توجه قرار دهید و تاریخ آن را فراموش نکنید. برای اینکه کارمندان شما به کار خود ادامه می‌دهند و استعفا نداده‌اند به آن‌ها پاداش دهید. توجه خود را به آن‌ها جلب کنید، تا سایر کارکنان متوجه شوند که شما نه تنها از آن قدردانی خواهید کرد، بلکه مورد حمایت شما نیز قرار خواهند داشت.

8) به رفت و آمد آن‌ها کمک کنید

با توجه به نوع کسب‌و‌کارتان، برخی از کارکنان شما به دلیل رفت‌و‌آمد زیاد یا پارکینگ متحمل هزینه‌های اضافی می‌شوند. با وجود اینکه نمی‌توانید تمام مخارج رفت‌و‌آمدشان را پوشش دهید؛ اما برای مثال، پرداخت هزینه پارکینگ یا بلیط اتوبوس آن‌ها را تقبل کنید و به این ترتیب از آن‌ها قدردانی کنید. همچنین می‌توانید برای تقدیر از پرسنل خود و کمک به بهبود معیشت آن‌ها برخی از هزینه‌هایشان را بازپرداخت کنید.

9) اجازه دهید سگ یا حیوان خانگی بیاورند!

بدیهی است که هر‌ کسب‌و‌کاری اجازه چنین کاری را به کارمندان نمی‌دهد؛ اما اگر کارکنانی دارید که به شدت به حیوان خود وابسته هستند، روزی را در نظر بگیرید که بتوانند آن را (در شرایط خاص) به محل کار بیاورند. این یکی از روش‌های خاص تقدیر از پرسنل است. همچنین برای مشتریانی که به حیوانات علاقه دارند، شرایطی فراهم می‌شود که از دیدن آن‌ها در محل کار شما بسیار لذت ببرند.

10) اجازه دهید برای یک روز رئیس باشند!

به کارکنان این فرصت را بدهید که فقط به مدت یک روز «رئیس» باشند. بدیهی است که دسته چک شرکت را به آن‌ها نمی‌دهید؛ اما می‌توانید به آن‌ها اجازه دهید در جلسات شرکت کنند، در یک دفتر خصوصی بنشینند، یا از هر امتیاز دیگری که مدیران کسب‌و‌کار از آن بهره‌مند هستند، استفاده کنند.

این روش به کارکنان شما این امکان را می‌دهد که طعم مسئول بودن را بچشند. این ممکن است نگرش آن‌ها را (برای بهتر شدن) در مورد برخی از چیزهایی که پیش‌تر از آن‌ها شکایت می‌کردند، تغییر دهد. همچنین این امکان وجود دارند که دیگران را تشویق کنند که برای ارتقاء خود و مجموعه سخت تلاش کنند.

 

بررسی راه‌هایی برای قدردانی از کارمندان که جالب هستند

 

11) کادو بدهید!

چه لباس‌های شرکت، بطری‌های آب، دفترچه یادداشت‌های جیبی، یا جلدهای آی پد باشد یا هر چیز دیگری، محصولات جذاب شرکت را در اختیار کارمندان قرار دهید. نکته مهم این است که اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، اقلامی که کیفیت بالایی دارند را انتخاب کنید. مثلا به دنبال ارزان‌ترین برندهای تی‌شرت نروید؛ بلکه یک پیراهن باکیفیت و متناسب با سایز کارمندانتان بخرید.

12) از جملات و کلمات تاثیرگذار برای قدردانی استفاده کنید

به راحتی می‌توانید از جملات، عبارات و کلماتی استفاده کنید که در ذهن کارمند شما تا مدت‌های طولانی باقی بماند، مثلا:

  • ما همیشه از عملکرد و تلاش شما شگفت‌زده می‌شویم. به همین صورت به کار عالی خود ادامه دهید!
  • شرکت‌ها رویای استخدام کارمندانی مانند شما را دارند. از شما به خاطر همه سخت کوشی و تلاشتان سپاسگزاریم.
  • ما دائما تحت تأثیر نتایجی هستیم که شما به وجود می‌آورید! شما نقش مهمی در موفقیت تیم ما و شرکت ایفا می‌کنید.
  • با تشکر از شما برای آوردن لبخند به لب تمامی اعضای تیم. شما همیشه در زمانی که بیشتر به شادی و انرژی نیاز داریم روحیه ما را تقویت می‌کنید.
  • نگرش مثبت همیشگی شما تفاوت بزرگی در تیم ما ایجاد کرده است. ممنون که همراه ما هستی.
  • از شما سپاسگزارم که همیشه اولین نفری هستید که به صورت داوطلبانه دست یاری به سوی ما دراز می‌کنید. ما نمی‌توانستیم بدون کمک شما این کار را انجام دهیم.
  • من نمی‌توانم باور کنم که زمان چقدر سریع می‌گذرد! از اینکه به ما وفادار هستید، قدردانی می‌کنیم.
  • انگار همین دیروز بود که به تیم ما پیوستید. از تمام تلاش و استعدادی که به تیم ما بخشیدید، قدردانی می‌کنیم.
  • اعتبار و اعتماد به سختی به‌دست می‌آیند. ممنون از اینکه کسی هستید که همیشه می‌توانیم روی او حساب کنیم! من بابت همه زحمات شما بسیار سپاسگزارم. کل تیم نیز از شما برای هر کاری که انجام می‌دهید، تشکر می‌کند.
  • شما همیشه به روش جدید و متفاوتی برای برطرف کردن یا برخورد با یک مشکل فکر می‌کنید. دیدگاه منحصر به فرد شما یک دارایی فوق‌العاده برای تیم ما است.
  • کلمات من هرگز برای ستایش کارهای شما کافی نیستند. کار و استعدادی که شما دارید همیشه فراتر از انتظارات من است. متشکرم

سخن آخر

کارکنان شما گرانبهاترین دارایی شما هستند، با این حال برخی از کسب‌و‌کارها به جای قدردانی از کارمندان خود، بیشتر به نگهداری تجهیزات‌شان توجه می‌کنند! گفتن عبارات یا کلماتی همچون «متشکرم» یا انجام برخی از امور جهت تقدیر از پرسنل، باعث ایجاد اعتماد و پیوند بین افراد و شما می‌شود. قدردانی از افرادی که در زندگی شما هستند، بسیار مهم است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: