برای هر استارتاپ نوپا مهم است که مهم‌ترین چالش‌های پیش رو را بشناسد و قبل از برخورد با آنها به فکر راه حل باشد تا بتواند از پس تمامی آنها بربیاید.

چالش‌های کسب‌وکار کوچک به شمشیر دولبه شباهت دارند! یک طرف ماجرا این است که کسب‌وکارها می‌توانند با غلبه بر هر یک از آن‌ها، در مواجهه با چالش‌های بعدی، رویکرد اثربخش‌تری داشته باشند. البته طرف دیگر ماجرا هم این است که همین چالش‌ها گاهی می‌توانند باعث شوند یک کسب‌وکار، خیلی زود به انتهای خط برسد!

 

چالش های کسب و کار کوچک

 

با توجه به اهمیت بسیار زیاد چالش‌های کسب‌وکار کوچک، در این مطلب از تی‌نت قصد داریم به چهار مورد از مهم‌ترین این چالش‌ها اشاره کرده و برای مواجهه با آن‌ها، راهکارهایی کاربردی خدمتتان ارائه کنیم. پس بدون توضیح بیشتر، برویم سر اصل مطلب!

۱- چالش‌های مالی

مسائل مالی، اولین مورد از چالش‌های کسب‌وکار کوچک هستند که به‌عنوان یک کارآفرین باهوش باید با موفقیت از آن‌ها عبور کنید. برخورداری از بودجه کافی برای ادامه مسیر، برای کسب‌وکارهای نوپا اهمیت بسیار زیادی دارد. اکثر مشاغل کوچک معمولاً با پول زیادی، ماجراجویی تجاری‌شان را آغاز نمی‌کنند. اکثر این کسب‌وکارها در ماه‌های آغازین فعالیت و درحالی‌که درآمدی ندارند، باید هزینه‌های مختلفی را بپردازند. گاهی شاید حتی تا چند سال اول هم خبری از درآمد آن‌چنانی نباشد!

اگر کسب‌وکارتان با همان سرعتی که انتظار دارید پیش نرود، ممکن است مجبور شوید بخشی از پس‌انداز کل زندگی‌تان و بعضاً حتی تمام آن را صرف استارت‌آپ کنید. مشکل در جریان نقدینگی، از دیگر چالش‌های کسب‌وکار کوچک محسوب می‌شود که باید فکری برای آن کرد. اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، آنگاه اکثر مشاغل بدون اینکه حتی فرصتی برای رقابت داشته باشند، مجبور می‌شوند خیلی زود کسب‌وکارشان را تعطیل کنند.

راهکارها

شروع کسب‌وکار بعد از اطمینان از تأمین منابع مالی

برای غلبه بر اولین مورد از چالش‌های کسب‌وکار کوچک، به خاطر داشته باشید تا زمانی که بودجه کافی برای شروع و ادامه کار ندارید، دست به اقدام عملی نزنید. اگر به هر دلیلی تأمین هزینه‌های کسب‌وکار به‌واسطه خودتان دشوار است، گزینه‌های زیر را بررسی کنید:

  • اخذ وام بانکی: اخذ وام بانکی از نظر زمانی، آزادی عمل و انعطاف مناسبی در بازپرداخت پول برایتان ایجاد می‌کند. بااین‌حال نرخ بهره بالای وام‌های بانکی، می‌تواند جنبه منفی این گزینه باشد. ضمن آنکه برای دریافت وام باید رتبه اعتباری مناسبی داشته باشید.
  • جلب حمایت مالی سرمایه‌گذاران: جلب حمایت مالی، یکی از راه‌های مناسب دیگر برای فائق آمدن بر این چالش است که برای این کار، باید طرح توجیهی و بیزینس پلن درستی داشته باشید.

برنامه‌ریزی دقیق برای مخارج

داشتن سرمایه اولیه به‌تنهایی کافی نیست! شما باید بدانید که پول دقیقاً کجا می‌رود؟! اگر در زمینه مدیریت پول، تخصص کافی ندارید، در جستجوی فردی باشید که در این زمینه کمکتان کند.

مدیریت مالی کارآمد

مدیریت مالی، اهرم مؤثر دیگری برای کمک به فائق آمدن بر چالش‌های مالی یک کسب‌وکار کوچک است. بی‌تردید شما نمی‌توانید از هزینه‌هایی مثل خرید و نگهداری موجودی و هزینه‌های متداول دیگر در کسب‌وکار اجتناب کنید. بااین‌حال، گاهی می‌توانید کارهایی انجام دهید که پرداخت هزینه‌ها را کمی به تعویق بیندازید تا نقدینگی‌تان به‌یک‌باره صفر نشود. برای حل چالش‌های کسب‌وکار کوچک با استفاده از اهرم مدیریت مالی، موارد زیر را لحاظ کنید:

  • با تأمین‌کنندگانتان رابطه‌ای صمیمی برقرار کنید تا در معامله با شما انعطاف‌پذیرتر باشند
  • اخذ تخفیف‌های قابل‌توجه در خرید، به استمرار جریان نقدینگی کمک زیادی می‌کند
  • به دنبال مسیرهای درآمدی جدیدی باشید. برای این کار می‌توانید از مهارت‌هایتان استفاده کنید یا چنانچه مغازه‌ای دارید، دامنه فعالیت‌هایش را کمی گسترش دهید

۲- چالش استخدام نیروی کار

دومین مورد از چالش‌های کسب‌وکار کوچک، جذب نیروی انسانی شایسته است. اگر بتوانید نیروی انسانی کارآمد جذب کنید، آنگاه غلبه بر موانعی که در پیش رویتان قرار دارند، کار ساده‌تری خواهد بود. شتاب‌زدگی در استخدام نیروی کار، انتخاب افراد فاقد صلاحیت و البته رقابت با شرکت‌های دیگر برای جذب استعدادهای برتر، از مهم‌ترین چالش‌های کسب‌وکار کوچک محسوب می‌شوند.

 

چالش استخدام نیرو کار در استارتاپ

 

راهکارها

به‌عنوان یک استارت‌آپ نوپا شاید برای استخدام نیروی کار، منابع کافی نداشته باشید. ازاین‌رو ممکن است مجبور شوید به‌تنهایی در جستجوی استعدادها بگردید. برای این کار موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

استفاده از روابط

اول‌ازهمه باید بین افرادی که می‌شناسید، در جستجوی گزینه‌هایتان باشید. البته می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید که اگر اشخاص مناسبی را سراغ دارند، آن‌ها را به شما معرفی کنند. برای این منظور بهتر است فهرست کاملی از معیارهایتان را در اختیار آن‌ها قرار دهید تا فقط گزینه‌های واجد شرایط را به شما معرفی کنند.

عدم انتخاب شتاب‌زده

هنگام جذب نیروی انسانی، اجازه ندهید فشار زمانی شما را تحت تأثیر قرار دهد و به‌واسطه همین فشار، افرادی را جذب کنید که درباره صلاحیت آن‌ها مردد هستید. شما باید فقط دنبال افرادی باشید که واجد ویژگی‌های موردنیازتان باشند. فراموش نکنید که علاوه بر ویژگی‌های مهارتی، ارزش‌های مدنظرتان را نیز در انتخاب و استخدام نیروی انسانی، دخیل کنید.

معرفی وجه تمایز کسب‌وکارتان

واضح است که شرکت‌های بزرگ‌تر، حقوق بیشتری به کارکنانشان می‌دهند و مزایای بهتری هم دارند. درنتیجه برای رقابت با آن‌ها در جذب استعدادهای برتر، نباید دست خالی باشید! بنابراین کسب‌وکارتان باید یک وجه تمایز منحصربه‌فرد داشته باشد. یعنی یک ویژگی اختصاصی که هیچ شرکت دیگری، واجد آن نباشد.

جالب است بدانید بنا به نتایج برخی تحقیقات، درصد قابل‌توجهی از افراد برای کار کردن، صرفاً مسائل مالی را در اولویت قرار نمی‌دهند. اتفاقاً استعدادهای زیادی وجود دارند که کار در شرکت‌های بزرگ را نمی‌پسندند. آن‌ها در جستجوی کارآفرینانی هستند که بتوانند انعطاف‌پذیری شغلی، فضای رشد و فرصت‌های کاری و آموزشی مناسبی برای آن‌ها فراهم کنند و یک استارت‌آپ می‌تواند بستر مناسبی برای همه این موارد باشد. بنابراین با معرفی ویژگی‌های کسب‌وکارتان و تأکید روی آن‌ها می‌توانید شانستان در جذب استعدادهای برتر را به حداکثر برسانید.

۳- چالش جذب مشتری

جذب مشتری یکی دیگر از اساسی‌ترین چالش‌های کسب‌وکار کوچک است و خوشبختانه برای این چالش نیز می‌توان راهکارهای ویژه‌ای اتخاذ کرد. سودآوری کسب‌وکار شما تنها از طریق جذب مشتری محقق می‌شود. درواقع تا مشتری نباشد، از فروش، درآمد و سود هم خبری نیست!

راهکارها

استفاده از روش‌های تبلیغی رایگان و اثربخش

در اولین گام برای حل سومین مورد از چالش‌های کسب‌وکار کوچک، چشمانتان را برای کشف فرصت‌های تبلیغی رایگان و بهره‌برداری حداکثری از آن‌ها باز نگه دارید. علاوه بر این می‌توانید با مشاغل مرتبط دیگر هم به‌صورت آنلاین ارتباط برقرار کنید تا افراد بیشتری، از فعالیت شما آگاه شوند.

شناسایی مخاطبان هدف

از این خواب خوش که شاید بتوانید محصولتان را به همه بفروشید، بیدار شوید! این باور و تلاش برای تحقق آن، فقط به اتلاف زمان، انرژی و پولتان منجر خواهد شد.

 

شناخت مشتریان استارتاپ

 

شما باید در جستجوی افراد درست باشید. یعنی افرادی که با مسئله خاصی روبرو هستند و محصول شما می‌تواند به آن‌ها در حل آن مسئله کمک کند. بنابراین تلاش‌های بازاریابی‌تان را با محوریت همین افراد، طراحی و هدایت کنید.

حضور مقتدرانه در صحنه‌ی آنلاین

نمی‌توانید از پتانسیل فضای آنلاین برای حل چالش‌های کسب‌وکار کوچک در ارتباط با مشتری‌یابی غافل بمانید. بنابراین حضور پررنگی در این عرصه داشته باشید. یک وب‌سایت حرفه‌ای و متمایز راه‌اندازی کنید و همین‌طور در شبکه‌های اجتماعی معروف، صفحه‌ یا کانال تجاری ایجاد کنید. وقتی حضور مقتدرانه‌ای در فضای آنلاین داشته باشید، کاربران می‌توانند از طریق موتورهای جستجو، دسترسی آسان‌تری به شما داشته باشند.

یادگیری بازاریابی محتوا و سئو

چنین مهارت‌هایی کمکتان می‌کنند تا بتوانید سرنخ‌های فروش را پیدا و آن‌ها را ردیابی کنید. درصورتی‌که با این حوزه‌ها آشنایی کافی ندارید، حتماً از افراد متخصص کمک بگیرید.

۴- چالش حفظ مشتریان

به نظر می‌رسد چالش‌های کسب‌وکار کوچک تمام نمی‌شوند! بعد از جذب مشتریان، باید فکری به حال نگهداری آن‌ها کنید. این امر برای حفظ و ارتقای قدرت کسب‌وکارتان ضرورت دارد. در این مرحله باید با شرکت‌های بزرگ و باسابقه‌ای که محصولات یا خدماتی مشابه و با قیمت کمتر به مشتریان ارائه می‌دهند، رقابت کنید و واضح است که این یکی از سخت‌ترین چالش‌های استارت‌آپ است. اما چطور باید این کار را انجام دهید؟ راهکارها را بخوانید!

راهکارها

بهبود خدمات مشتریان

مهم‌ترین گام در حل چالش‌های کسب‌وکار کوچک در ارتباط با حفظ مشتریان، ارتقای سطح خدماتی است که به آن‌ها ارائه می‌دهید. پس از جذب مشتریان، باید رابطه‌تان را با آن‌ها تقویت کنید.

 

چالش های استارتاپ

 

باید حواستان به نگرانی‌هایشان باشد و نسبت به تقاضایی که از شما دارند، دل‌نشین، مؤدب و یاری‌رسان رفتار کنید. بسیار مهم است که مشتری احساس کند می‌تواند به شرکت شما اعتماد داشته باشد و روی حمایتتان حساب کند.

برقراری روابط شخصی با مشتریان

در صورت امکان مشتریان را با شخصیت غیر کاری‌تان نیز آشنا کنید. این کار به تقویت ارتباطتان با آن‌ها کمک زیادی می‌کند. از ظرفیت ارتباطات غیررسمی به‌خوبی استفاده کنید.

خلق یک شخصیت ثابت برای برند

وب‌سایت شما، محتوایتان، عملیاتتان و هر آنچه با کسب‌وکارتان ارتباط دارد، باید با یکدیگر هم‌راستا و سازگار باشند. شما باید به پشتوانه این سازگاری، یک شخصیت متمایز برای برندتان خلق کنید که به‌سادگی از برندهای دیگر قابل‌تشخیص باشد.

سخن آخر

چهار موردی که به‌عنوان چالش‌های کسب‌وکار کوچک مطرح کردیم، بیش از عوامل دیگر می‌توانند برای یک استارت‌آپ به دغدغه تبدیل شوند. بااین‌حال اگر بتوانید در مواجهه با آن‌ها، هشیارانه عمل کنید و مرتکب اشتباهات رایج در راه‌اندازی کسب‌وکار نشوید، آنگاه می‌توانید با استفاده از نکاتی که تحت عنوان راهکار چالش‌های کسب‌وکار کوچک خدمتتان عرض شد، آن‌ها را پشت سر گذاشته و کشتی کسب‌وکارتان را صحیح و سالم، به ساحل ثبات و آرامش برسانید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: